Rost M, Mohammadzadeh J, Goudarzi M. The effectiveness of an empowerment package against cyberbullying on emotion regulation in middle school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (3)
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2371-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام-ایران ، jahansham252@gmail.com
3- دانشیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه ازاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده: (88 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان در بهبود روابط بینفردی، سازگاری اجتماعی و افزایش ارتباطهای سازنده تأثیر دارد، با توجه به استفاده روزافزون دانشآموزان از فضای مجازی به نظر میرسد خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانشآموزان، اثر مخرب دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانشآموزان متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی اکتشافی آمیختهی متوالی و دارای دو مرحله کیفی و کمی بود. در مرحله کیفی بهمنظور تدوین بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی از روش کیفی تحلیل موضوعی(مضمون) استقرائی نیازمحور و در بخش کمی، از طرح نیمهآزمایشی دو گروهی پیشآزمونــپسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دوماهه استفاده شد. جامعه پژوهشی در بخش کیفی کتب و متخصصان حوزه خشونت مجازی و نمونه شامل 25 کتاب و 10 متخصص بود، جامعه آماری در بخش کمی کلیه دانشآموزان متوسطه شهر ایلام در سال1403-1402و نمونه پژوهش شامل30 دانشآموز متوسطه که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند، شرکتکنندگان، پرسشنامه نظیم هیجان گروس و جان(2003) را در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل یافتهها از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و نرم افزارspss23 استفاده شد.
یافتهها:یافتهها نشان داد بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانشآموزان متوسطه تأثیر داشت(P<0/05
). اثربخشی این مداخله در مرحله پیگیری ماندگار بود.
نتیجهگیری:آموزش بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی باعث تنظیم هیجان در دانشآموزان شد. بنابراین پیشنهاد میشود در طراحی مداخلات مؤثر برای تنظیم هیجان دانشآموزان در برابر خشونت مجازی از بسته توانمندسازی بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/27 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1404/5/20