دوره 12، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rost M, Mohammadzadeh J, Goudarzi M. The effectiveness of an empowerment package against cyberbullying on emotion regulation in middle school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (3)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2371-fa.html
رست مهدی، محمدزاده جهانشاه، گودرزی محمود. اثربخشی بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش آموزان متوسطه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (3)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2371-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام-ایران ، jahansham252@gmail.com
3- دانشیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه ازاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده:   (84 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان در بهبود روابط بین­فردی، سازگاری اجتماعی و افزایش ارتباط‌های سازنده تأثیر دارد، با توجه به استفاده روزافزون دانش­آموزان از فضای مجازی به نظر می­رسد خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش­آموزان، اثر مخرب دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش­آموزان متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی اکتشافی آمیخته­ی متوالی و دارای دو مرحله کیفی و کمی بود. در مرحله کیفی به­منظور تدوین بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی از روش کیفی تحلیل موضوعی(مضمون) استقرائی نیازمحور و در بخش کمی، از طرح نیمه­آزمایشی دو گروهی پیش­آزمون­ــ­پس­آزمون با گروه کنترل و پیگیری دوماهه استفاده شد. جامعه پژوهشی در بخش کیفی کتب و متخصصان حوزه خشونت مجازی و نمونه شامل 25 کتاب و 10 متخصص بود، جامعه آماری در بخش کمی کلیه دانش­آموزان متوسطه شهر ایلام در سال­1403-1402­و نمونه پژوهش شامل­30 دانش­آموز متوسطه که از طریق نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند، شرکت­کنندگان، پرسشنامه نظیم هیجان گروس و جان(2003) را در سه نوبت پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری تکمیل کردند. به­منظور تجزیه و تحلیل یافته­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر و نرم افزارspss23 ­ استفاده شد.
یافته­‌ها:یافته‌­ها نشان داد بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش­آموزان متوسطه تأثیر داشت(P<0/05
). اثربخشی این مداخله در مرحله پیگیری ماندگار بود.

 نتیجه­‌گیری:آموزش بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی باعث تنظیم هیجان در دانش­آموزان شد. بنابراین پیشنهاد می­شود در طراحی مداخلات مؤثر برای تنظیم هیجان دانش­آموزان در برابر خشونت مجازی از بسته توانمندسازی بهره برد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/27 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1404/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb