دوره 12، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1404 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Rost M, Mohammadzadeh J, Goudarzi M. The effectiveness of an empowerment package against cyberbullying on emotion regulation in middle school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2025; 12 (3)
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2371-fa.html
رست مهدی، محمدزاده جهانشاه، گودرزی محمود. اثربخشی بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش آموزان متوسطه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1404; 12 (3)

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2371-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام-ایران ، jahansham252@gmail.com
3- دانشیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه ازاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده:   (93 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان در بهبود روابط بین­فردی، سازگاری اجتماعی و افزایش ارتباط‌های سازنده تأثیر دارد، با توجه به استفاده روزافزون دانش­آموزان از فضای مجازی به نظر می­رسد خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش­آموزان، اثر مخرب دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش­آموزان متوسطه بود.
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی اکتشافی آمیخته­ی متوالی و دارای دو مرحله کیفی و کمی بود. در مرحله کیفی به­منظور تدوین بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی از روش کیفی تحلیل موضوعی(مضمون) استقرائی نیازمحور و در بخش کمی، از طرح نیمه­آزمایشی دو گروهی پیش­آزمون­ــ­پس­آزمون با گروه کنترل و پیگیری دوماهه استفاده شد. جامعه پژوهشی در بخش کیفی کتب و متخصصان حوزه خشونت مجازی و نمونه شامل 25 کتاب و 10 متخصص بود، جامعه آماری در بخش کمی کلیه دانش­آموزان متوسطه شهر ایلام در سال­1403-1402­و نمونه پژوهش شامل­30 دانش­آموز متوسطه که از طریق نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند، شرکت­کنندگان، پرسشنامه نظیم هیجان گروس و جان(2003) را در سه نوبت پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری تکمیل کردند. به­منظور تجزیه و تحلیل یافته­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر و نرم افزارspss23 ­ استفاده شد.
یافته­‌ها:یافته‌­ها نشان داد بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی بر تنظیم هیجان دانش­آموزان متوسطه تأثیر داشت(P<0/05
). اثربخشی این مداخله در مرحله پیگیری ماندگار بود.

 نتیجه­‌گیری:آموزش بسته توانمندسازی در برابر خشونت مجازی باعث تنظیم هیجان در دانش­آموزان شد. بنابراین پیشنهاد می­شود در طراحی مداخلات مؤثر برای تنظیم هیجان دانش­آموزان در برابر خشونت مجازی از بسته توانمندسازی بهره برد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/27 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1404/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.