دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 127-116 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezami A, Ghamari M. The effectiveness of mood regulation skills training on the anxiety and irritability of students with disruptive mood disregulation disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (2) :116-127
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-755-fa.html
نظامی اکرم، قمری محمد. اثربخشی آموزش مهارت‌های تنظیم خلق بر اضطراب و تحریک‌پذیری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بد تنظیمی خلق اخلالگر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (2) :116-127

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-755-fa.html


1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاداسلامی، ابهر، ایران ، akram.nezami 65@yahoo.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
چکیده:   (2691 مشاهده)
مقدمه: اختلال بد تنظیمی خلق اخلالگر، تشخیصی جدید در پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی محسوب می‌شود که با تحریک‌پذیری مزمن، مداوم و شدید در کودکان و نوجوانان مشخص می‌شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش‌های مهارت‌های تنظیم خلق در کاهش اضطراب و تحریک‌پذیری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بد تنظیمی خلق اخلالگر بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول مدارس شهرستان ابهر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند. تعداد نمونه ‌‌‌۳۰ دانش‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده شاخص واکنش‌پذیری عاطفی استرینگرز و پرسشنامه اضطراب بک بود. گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه در آموزش مهارت‌های تنظیم خلق شرکت کردند و گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری ‌شده در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) و نرم‌افزار ۲۱
spss استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات پیش‌آزمون، پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری (۰/۰۱>
p) وجود دارد.
نتیجه‌گیری: آموزش تنظیم خلق باعث کاهش تحریک‌پذیری و اضطراب دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بد تنظیمی خلق اخلالگر می‌شود.
متن کامل [PDF 650 kb]   (1684 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1399/1/27 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb