دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 82-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Servatyari K, Valizadeh Ardalan P, Yazdnpanah S, Mardani N, Yazdan Panah H. Frequency of psychological disorders symptoms and their effects on high school students in Divandareh city in 2018. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :71-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-709-fa.html
ثروت یاری کارو، والیزاده اردلان پویا، یزدان پناه شیما، مردانی نبی، یزدان پناه هیرو. بررسی فراوانی نشانه‌های اختلالات روانی و تأثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستان‌های شهرستان دیواندره در سال 1397. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (3) :71-82

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-709-fa.html


1- دانشجو پزشکی،کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- دانشجو پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشکده بنت الهدی صدر سنندج، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران
4- دانشجو پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، hero.yazdanpanah@yahoo.com
چکیده:   (3428 مشاهده)
مقدمه: اختلالات روانی به‌عنوان اختلالات عاطفی، فردی و اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری بیان می‌شود که قطعاً با بسیاری از پیامدهای منفی همراه است.
هدف: تعیین شیوع نشانه های اختلالات روانی و تاثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستان های شهرستان دیواندره در سال ۱۳۹۷ می باشد.
روش: مطالعه حاضر مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان (۱۶-۱۸ سال) شهرستان دیواندره (استان کردستان- ایران) در سال ۱۳۹۷ بود. روش نمونه گیری به صورت طبقه­‌ای و حجم نمونه طبق فرمول کوکران، ۳۸۶ نفر براورد شد. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد نشانه اختلالات روانی (SCL-۲۵) و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ بود. نتایج توصیفی با آمار توصیفی و نتایج تحلیلی با آزمون کای اسکوئر، فیشر و آزمون من­ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌­ها: از ۳۷۰ نفر دانش آموز مطالعه حاضر، ۱۰۷ نفر (۲۸%) از دانش آموزان اختلالات روانی کم، ۲۰۴ نفر (۵۵%) اختلالات روانی متوسط و ۵۹ نفر (۱۷%) دارای اختلالات روانی زیاد بودند. از سوی دیگر، تنها ۷۶ نفر (۲۰/۵%) از دانش آموزان کیفیت خواب مناسبی داشتند. طبق نتایج، رابطه معناداری بین کیفیت خواب با جنسیت (۰/۰۱۱=P
) و پایه (۰/۰۰۱>P)، مشاهده شد. همچنین این رابطه معنی دار بین نشانه اختلال روانی با جنسیت (۰/۰۱۵P=)، پایه (۰/۰۰۱>P) و معدل (۰/۰۱۶P=)وجود داشت. 
نتیجه‌­گیری: جهت کاهش اختلالات روانی و بهبود کیفیت خواب، در وهله اول توجه و حمایت های معنوی خانواده و سپس تدوین سیاست های آموزشی و پیشگیرانه نهادهایی مانند مدارس ابتدایی و دبیرستان ها را می طلبد.
متن کامل [PDF 570 kb]   (1276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/12/17 | پذیرش: 1398/3/6 | انتشار: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb