Servatyari K, Valizadeh Ardalan P, Yazdnpanah S, Mardani N, Yazdan Panah H. Frequency of psychological disorders symptoms and their effects on high school students in Divandareh city in 2018. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :71-82
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-709-fa.html
ثروت یاری کارو، والیزاده اردلان پویا، یزدان پناه شیما، مردانی نبی، یزدان پناه هیرو. بررسی فراوانی نشانههای اختلالات روانی و تأثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان دیواندره در سال 1397. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (3) :71-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-709-fa.html
1- دانشجو پزشکی،کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- دانشجو پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- دانشجو کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشکده بنت الهدی صدر سنندج، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران
4- دانشجو پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، hero.yazdanpanah@yahoo.com
چکیده: (3701 مشاهده)
مقدمه: اختلالات روانی بهعنوان اختلالات عاطفی، فردی و اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری بیان میشود که قطعاً با بسیاری از پیامدهای منفی همراه است.
هدف: تعیین شیوع نشانه های اختلالات روانی و تاثیر آن در کیفیت خواب در میان دانش آموزان دبیرستان های شهرستان دیواندره در سال ۱۳۹۷ می باشد.
روش: مطالعه حاضر مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان (۱۶-۱۸ سال) شهرستان دیواندره (استان کردستان- ایران) در سال ۱۳۹۷ بود. روش نمونه گیری به صورت طبقهای و حجم نمونه طبق فرمول کوکران، ۳۸۶ نفر براورد شد. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد نشانه اختلالات روانی (SCL-۲۵) و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ بود. نتایج توصیفی با آمار توصیفی و نتایج تحلیلی با آزمون کای اسکوئر، فیشر و آزمون منویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از ۳۷۰ نفر دانش آموز مطالعه حاضر، ۱۰۷ نفر (۲۸%) از دانش آموزان اختلالات روانی کم، ۲۰۴ نفر (۵۵%) اختلالات روانی متوسط و ۵۹ نفر (۱۷%) دارای اختلالات روانی زیاد بودند. از سوی دیگر، تنها ۷۶ نفر (۲۰/۵%) از دانش آموزان کیفیت خواب مناسبی داشتند. طبق نتایج، رابطه معناداری بین کیفیت خواب با جنسیت (۰/۰۱۱=P) و پایه (۰/۰۰۱>P)، مشاهده شد. همچنین این رابطه معنی دار بین نشانه اختلال روانی با جنسیت (۰/۰۱۵P=)، پایه (۰/۰۰۱>P) و معدل (۰/۰۱۶P=)وجود داشت.
نتیجهگیری: جهت کاهش اختلالات روانی و بهبود کیفیت خواب، در وهله اول توجه و حمایت های معنوی خانواده و سپس تدوین سیاست های آموزشی و پیشگیرانه نهادهایی مانند مدارس ابتدایی و دبیرستان ها را می طلبد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/12/17 | پذیرش: 1398/3/6 | انتشار: 1398/4/24