Fallahi V, Mikaeli N, Atadokht A, Ahmadi S. The role of self-regulation and alienation in Predict educational achievement motivation of students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :72-82
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-649-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، vahid.fallahi.68@gmail.com
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (3338 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین مؤلفههای زندگی دانشآموزان نیاز به پیشرفت است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خودتنظیمی و ازخودبیگانگی تحصیلی در پیش بینی انگیزه پیشرفت دانشآموزان انجام گرفت.
روش: این پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان پارسآباد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدادند. از این جامعه نمونهای به حجم ۱۲۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای ازخودبیگانگی تحصیلی، خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که انگیزه پیشرفت با نمره کل ازخودبیگانگی و مؤلفههای احساس بیمعنایی و احساس انزوا رابطه منفی و با خودتنظیمی رابطه مثبت و معنیداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد ۴۸ درصد از کل واریانس انگیزه پیشرفت به وسیله ازخودبیگانگی تحصیلی و خودتنظیمی تبیین میشود.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که ازخودبیگانگی تحصیلی و خودتنظیمی میتوانند به صورت معنیداری انگیزه پیشرفت دانشآموزان را پیشبینی کنند. بر این اساس پیشبینی انگیزه پیشرفت دانشآموزان از طریق متغیرهایی همچون ازخودبیگانگی و خود تنظیمی، نشان دهنده لزوم توجه به سازههای عمیق و پایدار شخصیت در مداخلات و تحقیقات آینده هست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/5/19 | پذیرش: 1398/9/11 | انتشار: 1398/9/10