دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 5 صفحات 82-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi V, Mikaeli N, Atadokht A, Ahmadi S. The role of self-regulation and alienation in Predict educational achievement motivation of students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :72-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-649-fa.html
فلاحی وحید، میکائیلی نیلوفر، عطادخت اکبر، احمدی شیرین. نقش خودتنظیمی و ازخودبیگانگی تحصیلی در پیش‌بینی انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :72-82

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-649-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، vahid.fallahi.68@gmail.com
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (3231 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین مؤلفه­‌های زندگی دانش‌­آموزان نیاز به پیشرفت است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خودتنظیمی و ازخودبیگانگی تحصیلی در پیش بینی انگیزه پیشرفت دانش‌­آموزان انجام گرفت.
روش­: این پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دوره‌ی متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان پارس­آباد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند تشکیل می­دادند. از این جامعه نمونه­‌ای به حجم ۱۲۰ نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای انتخاب و به پرسشنامه­‌های ازخودبیگانگی تحصیلی، خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. داده­‌های جمع­‌آوری شده نیز با استفاده از آزمون­‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که انگیزه پیشرفت با نمره کل ازخودبیگانگی و مؤلفه­‌های احساس بی­‌معنایی و احساس انزوا رابطه منفی و با خودتنظیمی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد ۴۸ درصد از کل واریانس انگیزه پیشرفت به وسیله ازخودبیگانگی تحصیلی و خودتنظیمی تبیین می‌­شود.
نتیجه­‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می­‌دهد که ازخودبیگانگی تحصیلی و خود­تنظیمی می­‌توانند به صورت معنی­‌داری انگیزه پیشرفت دانش‌­آموزان را پیش‌­بینی ­کنند. بر این اساس پیش‌­بینی انگیزه پیشرفت دانش‌­آموزان از طریق متغیرهایی همچون ازخودبیگانگی و خود تنظیمی، نشان دهنده لزوم توجه به سازه‌­های عمیق و پایدار شخصیت در مداخلات و تحقیقات آینده هست.
متن کامل [PDF 873 kb]   (1664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/19 | پذیرش: 1398/9/11 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb