Alirahmzadeh H, Abedini A, Shokri F, Rostami M. Comparison of Executive Functions, Sensory Processing and Theory of Mind in Children from Divorced Families and Ordinary Children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :110-124
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1861-fa.html
علیرحم زاده حورا، عابدینی علی، شکری فاطمه، رستمی محمد. مقایسه کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن در کودکان طلاق و کودکان عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :110-124
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1861-fa.html
1- گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Hora.Alirahmzadeh@gmail.com
2- گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
3- گروه روانشناسی ، واحد مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
چکیده: (2825 مشاهده)
مقدمه: طلاق صرفا یک رویداد نیست بلکه فرایندی است که تاثیرات کوتاهمدت و بلندمدتی را بر کودکان بهوجود میآورد.
هدف: مطالعه حاضر باهدف مقایسه کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن در کودکان طلاق و کودکان عادی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی 9 تا ۱۲ سال مناطق 5 و 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که با روش نمونهگیری دردسترس تعداد ۱۸۰ نفر در دو گروه کودکان طلاق و کودکان عادی (هر گروه 90 نفر) جایدهی شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه کارکردهای اجرایی دلیس- کاپلان (2001)، نیمرخ حسی دان (1999) و نظریه ذهن هوتچینز و همکاران (2012) استفاده شد. دادههای پژوهش با آزمون تی مستقل و از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که در حافظهی کاری (08/6=t، 05/0>P)، انعطافپذیری ذهنی (12/5=t، 05/0>P) و کنترل بازدارنده (16/7=t، 05/0>P)، ثبت حسی (72/6=t، 05/0>P)، حسجویی (65/4=t، 05/0>P) و حساسیت حسی (36/7=t، 05/0>P)، و سطوح نظریه ذهن شامل سطح اولیه (12/7=t، 05/0>P)، اساسی (14/7=t، 05/0>P)، و پیشرفته (32/9=t، 05/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین کودکان عادی بیشتر از کودکان طلاق بود، اما بین میانگین اجتناب حسی در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P).
نتیجهگیری: وضعیت کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن در کودکان عادی بهتر از کودکان طلاق بود و بنابراین، استفاده از برنامههای آموزشی برای تقویت ابعاد شناختی ذهن کودکان طلاق با تاکید بر کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن میتواند بر بهبود عملکرد شناختی آنها مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/12 | پذیرش: 1402/1/15 | انتشار: 1403/5/1