دوره 11، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1403 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 124-110 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alirahmzadeh H, Abedini A, Shokri F, Rostami M. Comparison of Executive Functions, Sensory Processing and Theory of Mind in Children from Divorced Families and Ordinary Children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (3) :110-124
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1861-fa.html
علیرحم زاده حورا، عابدینی علی، شکری فاطمه، رستمی محمد. مقایسه کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن در کودکان طلاق و کودکان عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (3) :110-124

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1861-fa.html


1- گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Hora.Alirahmzadeh@gmail.com
2- گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
3- گروه روانشناسی ، واحد مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
چکیده:   (2825 مشاهده)
مقدمه: طلاق صرفا یک رویداد نیست بلکه فرایندی است که تاثیرات کوتاه­مدت و بلندمدتی را بر کودکان به­وجود می­آورد.  
هدف: مطالعه حاضر باهدف مقایسه کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن در کودکان طلاق و کودکان عادی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری دانش­آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی 9 تا ۱۲ سال مناطق 5 و 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که با روش نمونه­گیری دردسترس تعداد ۱۸۰ نفر در دو گروه کودکان طلاق و کودکان عادی (هر گروه 90 نفر) جایدهی شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه کارکردهای اجرایی دلیس- کاپلان (2001)، نیمرخ حسی دان (1999) و نظریه ذهن هوتچینز و همکاران (2012) استفاده شد. داده­های پژوهش با آزمون تی مستقل و از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 24 تحلیل گردید.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که در حافظه‌ی کاری (08/6=t، 05/0>P)، انعطاف‌پذیری ذهنی (12/5=t، 05/0>P) و کنترل بازدارنده (16/7=t، 05/0>P)، ثبت حسی (72/6=t، 05/0>P)، حس­جویی (65/4=t، 05/0>P) و حساسیت حسی (36/7=t، 05/0>P)، و سطوح نظریه ذهن شامل سطح اولیه (12/7=t، 05/0>P)، اساسی (14/7=t، 05/0>P)، و پیشرفته (32/9=t، 05/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین کودکان عادی بیشتر از کودکان طلاق بود، اما بین میانگین اجتناب حسی در دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P).
نتیجه‌­گیری: وضعیت کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن در کودکان عادی بهتر از کودکان طلاق بود و بنابراین، استفاده از برنامه­های آموزشی برای تقویت ابعاد شناختی ذهن کودکان طلاق با تاکید بر کارکردهای اجرایی، پردازش حسی و نظریه ذهن می­تواند بر بهبود عملکرد شناختی آنها مؤثر باشد.   
   
 
متن کامل [PDF 1074 kb]   (4678 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/12 | پذیرش: 1402/1/15 | انتشار: 1403/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb