دوره 8، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 125-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dana A, Rezaei R, Shams A. The effects of active game intervention and Exergames on the executive function of high-functioning Autistic children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2021; 8 (5) :113-125
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1304-fa.html
دانا امیر، رضائی روناک، شمس امیر. تأثیر مداخله بازی‌های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (5) :125-113

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1304-fa.html


دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (789 مشاهده)
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم به عنوان یک اختلال نورولوژیکی مطرح شده است که معمولاً در سال‌های اولیه رشد کودک بروز می­‌کند.
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخله بازی­‌های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود.
روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. شرکت­‌کنندگان تحقیق حاضر را کودکان ۷ تا ۱۰ ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آن‌ها تعداد ۳۶ نفر به روش در دسترس از دو مرکز انجمن اوتیسم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل مقیاس رتبه‌بندی اوتیسم گیلیام (گارز) و آزمون حافظه کاری بود. همچنین دستگاه اثر استروپ جهت سنجش توجه انتخابی استفاده گردید. تحلیل داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در قالب نرم­‌افزار
SPSS نسخه ۲۴ انجام شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازی­‌های فعال بر حافظه کاری (۰/۰۰۱=
P) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱=P) تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازی­‌های اگزرگیم نیز بر حافظه کاری (۰/۰۰۱=P) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱=P) تأثیر مثبت دارد.
نتیجه­‌گیری: در مجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر بر اهمیت استفاده از بازی­‌های فعال و تمرینات اگزرگیم در جهت بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی در مؤلفه‌های توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا تأکید دارد.
واژه‌های کلیدی: اوتیسم، بازی­، کودکان، کارکرد اجرایی
متن کامل [PDF 800 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/22 | پذیرش: 1400/8/19 | انتشار: 1400/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht journal of psychology & psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb