Rahim Mohammad R, Barki Moghadam J, Mohammad Puriqini H, Janani H. Compilation and validation of a questionnaire of cognitive-social and cultural components related to entrepreneurial capacity in the health center of Kurdistan region of Iraq. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :132-151
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2238-fa.html
رحیم محمد ریباز، برقی مقدم جعفر، محمدپوریقینی حبیب، جنانی حمید. تدوین و اعتباریابی پرسشنامه مؤلفههای شناختی-اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ظرفیت کارآفرینانه در مرکز سلامت اقلیم کردستان عراق. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (1) :132-151
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2238-fa.html
1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- . استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، barghie@iaut.ac.ir
3- . استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (782 مشاهده)
مقدمه: برای رفع نیازهای اقتصادی و همچنین ایجاد کسبوکارهای جدید باید از ظرفیتهای کارآفرینی استفاده کرد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی پرسشنامه مؤلفههای شناختی-اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ظرفیت کارآفرینانه بود.
روش: جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و خبرگان حوزه در ابتدا قرار گرفت و در نهایت مصاحبه ها از نخبگان و صاحبنظران در حوزه کارآفرینی و کارآفرینی ورزشی بودند. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود، کارشناسان حوزه ورزش و دانشجویان رشته تربیت بدنی و همچنین مشتریان مراکز سلامت و ورزش بودند. بر این اساس 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد؛ و با نرمافزار Maxqda تحلیل شد. در بخش کمی ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که با نرم افزار Smart PLS تجزیهوتحلیلشد.
یافتهها: بر مبنای تحلیل دادهها 63 مفهوم اولیه، 14 مقوله اصلی شناسایی شد. مؤلفههای شناسایی شده شامل جذب منابع مالی، زیرساختهای شناختی و حقوقی، تقاضا سازی برای ورزش، گروههای تخصصی در کارآفرینی، آموزش، نهادینه کردن فرهنگ توسعه پایدار، بهبود عوامل محیطی، استفاده از ظرفیتهای کارآفرینانه، ترویج و ارتقا کارآفرینی برای ایجاد ظرفیت کارآفرینی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، سیاسی-شناختی و ساختاری بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر عوامل اجتماعی، شناختی و فرهنگی منجر به الگوسازی موفق کارآفرینی در جامعه و تسهیل فرآیندهای راهاندازی کسبوکار میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/27 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار: 1403/2/12