دوره 11، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت _ شماره 1 سال 1403 1402 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 151-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahim Mohammad R, Barki Moghadam J, Mohammad Puriqini H, Janani H. Compilation and validation of a questionnaire of cognitive-social and cultural components related to entrepreneurial capacity in the health center of Kurdistan region of Iraq. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :132-151
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2238-fa.html
رحیم محمد ریباز، برقی مقدم جعفر، محمدپوریقینی حبیب، جنانی حمید. تدوین و اعتباریابی پرسشنامه مؤلفه‌های شناختی-اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ظرفیت کارآفرینانه در مرکز سلامت اقلیم کردستان عراق. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 11 (1) :132-151

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2238-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- . استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، barghie@iaut.ac.ir
3- . استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (108 مشاهده)
مقدمه: برای رفع نیازهای اقتصادی و همچنین ایجاد کسب‌وکارهای جدید باید از ظرفیت­های کارآفرینی استفاده کرد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی پرسشنامه مؤلفه‌های شناختی-اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ظرفیت کارآفرینانه بود.
روش: جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و خبرگان حوزه در ابتدا قرار گرفت و در نهایت مصاحبه ها از نخبگان و صاحب‌نظران در حوزه کارآفرینی و کارآفرینی ورزشی بودند. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود، کارشناسان حوزه ورزش و دانشجویان رشته تربیت بدنی و همچنین مشتریان مراکز سلامت و ورزش بودند. بر این اساس 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد؛ و با نرم­افزار Maxqda تحلیل شد. در بخش کمی ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که با نرم افزار Smart PLS تجزیه‌وتحلیل‌شد.                                                                                                                                                                                                     یافته­‌ها: بر مبنای تحلیل داده­ها 63 مفهوم اولیه، 14 مقوله اصلی شناسایی شد. مؤلفه‌های شناسایی شده شامل جذب منابع مالی، زیرساخت‌های شناختی و حقوقی، تقاضا سازی برای ورزش، گروه‌های تخصصی در کارآفرینی، آموزش، نهادینه کردن فرهنگ توسعه پایدار، بهبود عوامل محیطی، استفاده از ظرفیت­های کارآفرینانه، ترویج و ارتقا کارآفرینی برای ایجاد ظرفیت کارآفرینی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، سیاسی-شناختی و ساختاری بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر عوامل اجتماعی، شناختی و فرهنگی منجر به الگوسازی موفق کارآفرینی در جامعه و تسهیل فرآیندهای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌گردد.
متن کامل [PDF 1346 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/27 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار: 1403/2/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb