Rostamabadi M, Manshaee G, Sajjadian I. Effict of cognitive-computer software on executive functioning skills and quantitative reasoning of 7-12-year-old children with Dyscalculia. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :100-115
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2188-fa.html
رستم آبادی منیر، منشئی غلامرضا، سجادیان ایلناز. تأثیر نرمافزار شناختی- رایانهای بر کارکرد اجرایی و استدلال کمی کودکان 12-7 ساله مبتلا به دیسکلکولیا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (1) :100-115
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2188-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، Gh.manshaei@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (1171 مشاهده)
مقدمه: توانبخشی شناختی بر بهبود علائم اختلال دیسکلکولیا نظیر کارکرد اجرایی و استدلال کمی تأثیر گذاشته و سایر عملکردهای کودکان را تحت تأثیر قرار میدهند.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی نرمافزار شناختی- رایانهای بر کارکرد اجرایی و استدلال کمی کودکان ۱۲-۷ ساله مبتلا به دیسکلکولیا بود.
روش: طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال دیسکلکولیا شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. تعداد ۴۵ کودک مبتلا به اختلال دیسکلکولیا به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایش آموزش برنامه شناختی-رایانهای کاپیتان لاگ (۲۰۲۰) در ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقهای اجرا شد؛ اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر (وکسلر، ۲۰۱۴)، آزمون کامپیوتری عملکرد پیوسته (رازولد، ۱۹۵۶)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ، ۱۹۴۸)، آزمون برج لندن (شالیس، ۱۹۸۲) بود. دادههای حاصل از پژوهش، با نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ و با اسـتفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که نرمافزار شناختی رایانهای کاپیتان لاگ، بر کارکرد اجرایی (توجه، خطای حذف و پاسخ صحیح، حل مساله و انعطافپذیری شناختی) تأثیر معناداری داشت (۰/۰۰۱>p)، اما بر استدلال کمی اثر معناداری نداشت (۰/۰۵<p).
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی برنامه شناختی- رایانهای کاپیتان لاگ میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود توانایی شناختی کودکان ۱۲-۷ ساله مبتلا به دیسکلکولیا مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/10 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار: 1403/2/12