دوره 11، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت _ شماره 1 سال 1403 1402 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 115-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostamabadi M, Manshaee G, Sajjadian I. Effict of cognitive-computer software on executive functioning skills and quantitative reasoning of 7-12-year-old children with Dyscalculia. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (1) :100-115
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2188-fa.html
رستم آبادی منیر، منشئی غلامرضا، سجادیان ایلناز. تأثیر نرم‌افزار شناختی- رایانه‌ای بر کارکرد اجرایی و استدلال کمی کودکان 12-7 ساله مبتلا به دیسکلکولیا. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 11 (1) :100-115

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2188-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، Gh.manshaei@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (239 مشاهده)
مقدمه: توانبخشی شناختی بر بهبود علائم اختلال دیسکلکولیا نظیر کارکرد اجرایی و استدلال کمی تأثیر گذاشته و سایر عملکردهای کودکان را تحت­ تأثیر قرار می­‌دهند.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی نرم‌­افزار شناختی- رایانه­‌ای بر کارکرد اجرایی و استدلال کمی کودکان ۱۲-۷ ساله مبتلا به دیسکلکولیا بود.
روش: طرح پژوهشی نیمه‌­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال دیسکلکولیا شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. تعداد ۴۵ کودک مبتلا به اختلال دیسکلکولیا به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایش‌ آموزش برنامه شناختی-رایانه­‌ای کاپیتان لاگ (۲۰۲۰) در ۱۰ جلسه ۶۰ دقیقه­‌ای اجرا شد؛ اما گروه کنترل مداخله­‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر (وکسلر، ۲۰۱۴)، آزمون کامپیوتری عملکرد پیوسته (رازولد، ۱۹۵۶)، آزمون دسته­‌بندی کارت­‌های ویسکانسین (گرانت و برگ، ۱۹۴۸)، آزمون برج لندن (شالیس، ۱۹۸۲) بود. داده‌­های حاصل از پژوهش، با نرم­‌افزار
SPSS نسخه ۲۶ و با اسـتفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که نرم­‌افزار شناختی رایانه­‌ای کاپیتان لاگ، بر کارکرد اجرایی (توجه، خطای حذف و پاسخ صحیح، حل مساله و انعطاف‌پذیری شناختی) تأثیر معناداری داشت (۰/۰۰۱>
p)، اما بر استدلال کمی اثر معناداری نداشت (۰/۰۵<p).
نتیجه­‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی برنامه شناختی- رایانه‌­ای کاپیتان لاگ می‌تواند به‌­عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود توانایی شناختی کودکان ۱۲-۷ ساله مبتلا به دیسکلکولیا مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1083 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/10 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار: 1403/2/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb