Karimi A, Karsazi H, Fazeli Mehrabadi A, Abdolpour G. The role of basic needs and attachment styles in prediction the life satisfaction of the high school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :106-120
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-949-fa.html
کریمی علی، کارسازی حسین، فاضلی مهرآبادی علیرضا، عبدلپور قاسم. نقش نیازهای بنیادین و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :106-120
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-949-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Ali_Karimi_L62@yahoo.com
2- کاندیدای دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کاندیدای دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (2465 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی مؤلفهای اساسی برای سلامت روانشناختی دانشآموزان محسوب میشود. از این رو شناسایی عوامل اثرگذار بر رضایت از زندگی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نیازهای بنیادین و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. ۴۵۹ دانشآموز (۲۹۹ پسر و ۱۶۰ دختر) مقطع دوم متوسطه ناحیه ۲ شهر قم به عنوان نمونه به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، مقیاس سبکهای دلبستگی و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نیاز بنیادین خودمختاری و شایستگی به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۲۱ (۰/۰۱<p) و ۰/۳۱ (۰/۰۱<p) و سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۱۲ (۰/۰۵<p) و ۰/۳۰- (۰/۰۱<p) بر رضایت از زندگی دانشآموزان اثر دارند. نیاز بنیادین ارتباط و سبک دلبستگی اجتنابی قادر به پیشبینی رضایت از زندگی نبودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر نقش نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه صحه گذاشت. از این رو لازم است برای ارتقای رضایت از زندگی دانشآموزان به نقش عوامل نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی توجه نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/25 | پذیرش: 1399/12/24 | انتشار: 1400/1/21