دوره 8، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 120-106 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi A, Karsazi H, Fazeli Mehrabadi A, Abdolpour G. The role of basic needs and attachment styles in prediction the life satisfaction of the high school students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :106-120
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-949-fa.html
کریمی علی، کارسازی حسین، فاضلی مهرآبادی علیرضا، عبدلپور قاسم. نقش نیازهای بنیادین و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :106-120

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-949-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Ali_Karimi_L62@yahoo.com
2- کاندیدای دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کاندیدای دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده:   (2630 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی مؤلفه‌ای اساسی برای سلامت روانشناختی دانش‌آموزان محسوب می‌شود. از این ‌رو شناسایی عوامل اثرگذار بر رضایت از زندگی دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نیازهای بنیادین و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. ۴۵۹ دانشآموز (۲۹۹ پسر و ۱۶۰ دختر) مقطع دوم متوسطه ناحیه ۲ شهر قم به عنوان نمونه به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روا‌نشناختی، مقیاس سبکهای دلبستگی و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نیاز بنیادین خودمختاری و شایستگی به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۲۱ (۰/۰۱<
p) و ۰/۳۱ (۰/۰۱<p) و سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۱۲ (۰/۰۵<p) و ۰/۳۰- (۰/۰۱<p) بر رضایت از زندگی دانش‌آموزان اثر دارند. نیاز بنیادین ارتباط و سبک دلبستگی اجتنابی قادر به پیش‌بینی رضایت از زندگی نبودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر نقش نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی در پیش‌بینی رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه صحه گذاشت. از این رو لازم است برای ارتقای رضایت از زندگی دانش‌آموزان به نقش عوامل نیازهای بنیادین روا‌نشناختی و سبک‌های دلبستگی توجه نمود.
متن کامل [PDF 874 kb]   (1643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/25 | پذیرش: 1399/12/24 | انتشار: 1400/1/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb