دوره 7، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 6 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshroo M, Rezaei A M, Talepasand S. Comparison of the effect of Davis instructional strategy and traditional instructional on the development of reading skills of dyslexic boys in grade 2 of elementary school from Roshtkhar. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 7 (6) :43-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-768-fa.html
خوشرو محسن، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس و آموزش سنتی بر پیشرفت مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان پسر نارساخوان در پایه دوم دبستان شهرستان رشتخوار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (6) :43-52

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-768-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، rezaei_am@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (2795 مشاهده)
مقدمه: مهارت خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت­‌ها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تأثیر می­‌گذارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس با آموزش سنتی در بهبود خواندن دانش‌­آموزان پسر نارسا خوان پایه دوم ابتدایی بود.
روش: نوع پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانش‌­آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بودند که با نمونه‌گیری تصادفی ۱۰ نفر از آن‌ها که بر اساس چک ‌لیست ۲۷ گویه بررسی نشانگان نارساخوانی، کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی، دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و ســپس ایــن دانش‌­آموزان به صورت تصادفی به دو گروه، آزمایشی با مداخله روش داویس و گروه با آموزش سنتی تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی داویس پس‌­آزمون روی هر دو گروه اجرا شد و داده­‌های حاصل از پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با استفاده از
spss نسخه ۱۹ و با آزمون کلموگروف– اسمیرنوف و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌­ها: نتایج آزمون
t وابسته و  نمرات اختلافی دو گروه نشان داد، که میانگین بهبود در گروه داویس (۸/۱۵) در مقایسه با گروه سنتی (۲/۶۷) تفاوت قابل توجهی دارد که این حاکی از تاثیر مداخله درمانی داویس بر بهبود خواندن دانش‌­آموزان است (۰/۰۱>p).
نتیجه­‌گیری: می­‌توان نتیجه گرفت که روش داویس با افزایش دامنه دقت و توجه، بهبود حافظه دیداری و درک مطلب، باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانش‌­آموزان شده است.
متن کامل [PDF 654 kb]   (1036 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/11/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb