Khoshroo M, Rezaei A M, Talepasand S. Comparison of the effect of Davis instructional strategy and traditional instructional on the development of reading skills of dyslexic boys in grade 2 of elementary school from Roshtkhar. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 7 (6) :43-52
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-768-fa.html
خوشرو محسن، رضایی علی محمد، طالع پسند سیاوش. مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس و آموزش سنتی بر پیشرفت مهارتهای خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان در پایه دوم دبستان شهرستان رشتخوار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (6) :43-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-768-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، rezaei_am@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (3066 مشاهده)
مقدمه: مهارت خواندن یکی از مهمترین مهارتها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تأثیر میگذارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس با آموزش سنتی در بهبود خواندن دانشآموزان پسر نارسا خوان پایه دوم ابتدایی بود.
روش: نوع پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بودند که با نمونهگیری تصادفی ۱۰ نفر از آنها که بر اساس چک لیست ۲۷ گویه بررسی نشانگان نارساخوانی، کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی، دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و ســپس ایــن دانشآموزان به صورت تصادفی به دو گروه، آزمایشی با مداخله روش داویس و گروه با آموزش سنتی تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی داویس پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد و دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از spss نسخه ۱۹ و با آزمون کلموگروف– اسمیرنوف و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج آزمون t وابسته و نمرات اختلافی دو گروه نشان داد، که میانگین بهبود در گروه داویس (۸/۱۵) در مقایسه با گروه سنتی (۲/۶۷) تفاوت قابل توجهی دارد که این حاکی از تاثیر مداخله درمانی داویس بر بهبود خواندن دانشآموزان است (۰/۰۱>p).
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که روش داویس با افزایش دامنه دقت و توجه، بهبود حافظه دیداری و درک مطلب، باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانشآموزان شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/16 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/11/24