Ghaderi F, Namdari K, Ghobadi S, Shokroolahi M. The structural relationship of meaning in life, personal growth initiative, life orientation and wisdom with authentic personality in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :55-71
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-578-fa.html
قادری فرزاد، نامداری کورش، قبادی شبروز، شکرالهی مژگان. روابط ساختاری معنا در زندگی، اقدام برای رشد شخصی، جهتگیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :55-71
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-578-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، ghaderi68@yahoo.com
2- استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (3559 مشاهده)
مقدمه: شخصیت و سازههای مرتبط با آن همواره بهعنوان یکی از زمینههای مطالعاتی حوزه روانشناسی و روانپزشکی مطرح بوده است.
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط ساختاری معنا در زندگی، رشد شخصی، جهتگیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت انجام شد.
روش: با طرح یک مدل ساختاری فرضی از روابط بین متغیرهای پژوهش، تعداد ۱۶۶ نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (۸۵ نفر پسر و ۸۱ نفر دختر) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاسهای معنا در زندگی (MLQ)، جهتگیری زندگی شی یر و کارور (۱۹۸۵)، اقدام برای رشد شخصی رابیتشک (۱۹۹۸)، مقیاس سهبعدی خرد (آردلت، ۲۰۱۰) و مقیاس شخصیت اصیل وود و همکاران (۲۰۰۸) پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفههای جهتگیری زندگی، معنا در زندگی، رشد شخصی و خرد با اصالت شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که خوشبینی، اقدام برای رشد شخصی و خرد رابطه قابلتوجهی با اصالت شخصیت دانشجویان دارند. یافتهها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد و نتایج حاکی از وجود همبستگی معنادار بین مؤلفههای جهتگیری زندگی، اقدام برای رشد شخصی، اصالت شخصیت و معنا در زندگی بود.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر علاوه بر تلویحات کاربردی، چارچوب مفیدی را در رابطه با شناسایی مؤلفههای پیش بینی کننده کسب و رشد اصالت شخصیت در دانشجویان فراهم میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/7/23 | انتشار: 1398/9/10