دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 5 صفحات 71-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaderi F, Namdari K, Ghobadi S, Shokroolahi M. The structural relationship of meaning in life, personal growth initiative, life orientation and wisdom with authentic personality in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :55-71
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-578-fa.html
قادری فرزاد، نامداری کورش، قبادی شبروز، شکرالهی مژگان. روابط ساختاری معنا در زندگی، اقدام برای رشد شخصی، جهت‌گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :55-71

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-578-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، ghaderi68@yahoo.com
2- استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3459 مشاهده)
مقدمه: شخصیت و سازه‌های مرتبط با آن همواره به‌عنوان یکی از زمینه‌های مطالعاتی حوزه روان‌شناسی و روان‌پزشکی مطرح بوده است.
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط ساختاری معنا در زندگی، رشد شخصی، جهت‌گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت انجام شد.
 روش: با طرح یک مدل ساختاری فرضی از روابط بین متغیرهای پژوهش، تعداد ۱۶۶ نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (۸۵ نفر پسر و ۸۱ نفر دختر) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس‌های معنا در زندگی (MLQ)، جهت‌گیری زندگی  شی یر و کارور (۱۹۸۵)، اقدام برای رشد شخصی رابیتشک (۱۹۹۸)، مقیاس سه‌بعدی خرد (آردلت، ۲۰۱۰) و مقیاس شخصیت اصیل وود و همکاران (۲۰۰۸) پاسخ دادند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفه‌های جهت‌گیری زندگی، معنا در زندگی، رشد شخصی و خرد با اصالت شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که خوش‌بینی، اقدام برای رشد شخصی و خرد رابطه قابل‌توجهی با اصالت شخصیت دانشجویان دارند. یافته‌ها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد و نتایج حاکی از وجود همبستگی معنادار بین مؤلفه‌های جهت‌گیری زندگی، اقدام برای رشد شخصی، اصالت شخصیت و معنا در زندگی بود.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر علاوه بر تلویحات کاربردی، چارچوب مفیدی را در رابطه با شناسایی مؤلفه‌های پیش بینی کننده کسب و رشد اصالت شخصیت در دانشجویان فراهم می‌کند.
متن کامل [PDF 1051 kb]   (1629 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/7/23 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb