دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 5 صفحات 26-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidian M, Bagheban Zade F, Maktabi G H. The relationship of school climate and conflict resolution strategies with academic identity and engagement: the role of mediator conscientiousness. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (5) :14-26
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-540-fa.html
امیدیان مرتضی، باغبان زاده فروزان، مکتبی غلامحسین. رابطه جوّ مدرسه و راهبردهای حل تعارض با هویت و التزام تحصیلی: نقش میانجی وظیفه‌شناسی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :14-26

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-540-fa.html


1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، morteza_omid@scu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3230 مشاهده)
مقدمه: در رویکرد جدید به مدرسه ترکیبی از نقش‌های فردی و اجتماعی بر رشد و پیشرفت دانش آموزان در مدرسه اثرگذار است؛ بنابراین در کنار عوامل فردی مانند ویژگی‌های شخصیتی، هویت تحصیلی و التزام تحصیلی به عواملی مانند جو مدرسه و مهارت حل تعارض بین فردی که بیشتر به بعد اجتماعی مدرسه مربوط می‌شود، توجه شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جوّ مدرسه و راهبردهای حل تعارض با هویت و التزام تحصیلی با میانجی‌گری ویژگی‌های شخصیتی (وظیفه‌شناسی) بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم شهر دزفول در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و نمونه آماری برابر با ۳۰۰ دانش‌آموز بود که به روش تصادفی نسبتی مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ از طریق پرسشنامه جو مدرسه، پرسشنامه مدیریت تعارض، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی (نئو)، پرسشنامه التزام تحصیلی و پرسشنامه هویت تحصیلی جمع‌آوری گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری مناسب در سطوح توصیفی و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمام‌مسیرهای مدل فرضی به‌جز مسیر راهبردهای حل تعارض به هویت و التزام تحصیلی در سطح ۰/۰۵P<معنی‌دار هستند.
نتیجه‌گیری: جو مدرسه بر التزام تحصیلی و هویت تحصیلی اثر مستقیم دارد و راهبردهای حل تعارض از طریق ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناسی به بهبود التزام تحصیلی کمک می‌کند.
متن کامل [PDF 876 kb]   (1632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/29 | پذیرش: 1398/8/4 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb