[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 14-26 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جوّ مدرسه و راهبردهای حل تعارض با هویت و التزام تحصیلی: نقش میانجی وظیفه‌شناسی
مرتضی امیدیان ، فروزان باغبان زاده ، غلامحسین مکتبی
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (444 مشاهده)
مقدمه: در رویکرد جدید به مدرسه ترکیبی از نقش‌های فردی و اجتماعی بر رشد و پیشرفت دانش آموزان در مدرسه اثرگذار است؛ بنابراین در کنار عوامل فردی مانند ویژگی‌های شخصیتی، هویت تحصیلی و التزام تحصیلی به عواملی مانند جو مدرسه و مهارت حل تعارض بین فردی که بیشتر به بعد اجتماعی مدرسه مربوط می‌شود، توجه شده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه جوّ مدرسه و راهبردهای حل تعارض با هویت و التزام تحصیلی با میانجی‌گری ویژگی‌های شخصیتی (وظیفه‌شناسی) بود.
روش: روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم شهر دزفول در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و نمونه آماری برابر با ۳۰۰ دانش‌آموز بود که به روش تصادفی نسبتی مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ از طریق پرسشنامه جو مدرسه، پرسشنامه مدیریت تعارض، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی (نئو)، پرسشنامه التزام تحصیلی و پرسشنامه هویت تحصیلی جمع‌آوری گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری مناسب در سطوح توصیفی و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمام‌مسیرهای مدل فرضی به‌جز مسیر راهبردهای حل تعارض به هویت و التزام تحصیلی در سطح ۰/۰۵P<معنی‌دار هستند.
نتیجه‌گیری: جو مدرسه بر التزام تحصیلی و هویت تحصیلی اثر مستقیم دارد و راهبردهای حل تعارض از طریق ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناسی به بهبود التزام تحصیلی کمک می‌کند.
واژه‌های کلیدی: جو مدرسه، راهبردهای حل تعارض، التزام تحصیلی، هویت تحصیلی، ویژگی‌های شخصیتی
متن کامل [PDF 876 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/29 | پذیرش: 1398/8/4 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidian M, Bagheban Zade F, Maktabi G H. The relationship of school climate and conflict resolution strategies with academic identity and engagement: the role of mediator conscientiousness. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2019; 6 (5) :14-26
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-540-fa.html

امیدیان مرتضی، باغبان زاده فروزان، مکتبی غلامحسین. رابطه جوّ مدرسه و راهبردهای حل تعارض با هویت و التزام تحصیلی: نقش میانجی وظیفه‌شناسی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (5) :14-26

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-540-fa.html



دوره 6، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4136