دوره 5، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1397 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 28-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsudloo M, Nejati V, Fathabadi J. Effectiveness of tricks for cognitive management of children (TAMESHK) on behavioral dimensions of executive functions in children at risk for ADHD symptoms. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5 (4) :14-28
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html
مقصودلو مهدیس، نجاتی وحید، فتح آبادی جلیل. اثربخشی بسته ترفندهای مدیریت شناختی کودکان (تمشک) بر ابعاد رفتاری کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های نقص توجه و بیش‌فعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (4) :28-14

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:   (1998 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش­فعالی (ADHD) نقص دارد.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانه‌های ADHD است.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آن‌ها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانه‌های نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.
 نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تمشک را می­توان به‌عنوان شیوه‌ای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانه‌های ADHD به کاربرد.
متن کامل [PDF 658 kb]   (1063 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/1 | پذیرش: 1397/8/4 | انتشار: 1397/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht journal of psychology & psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb