Maghsudloo M, Nejati V, Fathabadi J. Effectiveness of tricks for cognitive management of children (TAMESHK) on behavioral dimensions of executive functions in children at risk for ADHD symptoms. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (4) :14-28
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html
مقصودلو مهدیس، نجاتی وحید، فتح آبادی جلیل. اثربخشی بسته ترفندهای مدیریت شناختی کودکان (تمشک) بر ابعاد رفتاری کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانههای نقص توجه و بیشفعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1397; 5 (4) :14-28
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-515-fa.html
1- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، nejati@sbu.ac.ir
3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده: (5884 مشاهده)
مقدمه: کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) نقص دارد.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بسته آموزشی تمشک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای نشانههای ADHD است.
روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی است. جامعه آماری متشکل از کلیه کودکان ۷-۴ سال با علائم ADHD در شهر تهران در سال ۹۶-۱۳۹۵ بود که از بین آنها ۳۰ نفر تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلال نقص توجه و بیشفعالی و پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بسته آموزشی تمشک بر بهبود کارکردهای اجرایی (۰/۰۵=P) و کاهش نشانههای نقص توجه (۰/۰۰۱=P) کودکان تأثیر معناداری دارد و بهبودها تا پیگیری دوماهه پایدار مانده است.
نتیجهگیری: بسته آموزشی تمشک را میتوان بهعنوان شیوهای کارآمد برای کاهش نقایص شناختی کودکان دارای نشانههای ADHD به کاربرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/1 | پذیرش: 1397/8/4 | انتشار: 1397/8/24