دوره 6، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 99-90 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shalani B, Sadeghi S, Rashidiyan S. Executive functions in parents of children with and without autism spectrum disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (4) :90-99
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-372-fa.html
شلانی بیتا، صادقی سعید، رشیدیان صمد. مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (4) :90-99

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-372-fa.html


1- کاندیدای دکتری تخصصی روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دکتری تخصصی روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی و سلامت، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران ، Sae_sadeghi@sbu.ac.ir
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (3234 مشاهده)

مقدمه: اختلال پیوستار اُتیسم اختلالی عصب تحولی است که تاکنون سبب­‌شناسی آن به‌­طور قطعی مشخص نشده است. مطالعاتی که بر روی ویژگی­‌های خویشاوندان افراد مبتلا به اختلال پیوستار اُتیسم انجام شده است، نشان داده‌­اند که خویشاوندان افراد مبتلا به اختلال پیوستار اُتیسم نیز درجاتی خفیف از علائم این اختلال را نشان می­‌دهند.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی در والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم انجام شد. جامعه آماری شامل کل والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم در شهر سنندج بود.
روش­: نمونه مورد بررسی شامل ۳۰ نفر از والدین کودکان با اختلال پیوستار اُتیسم (۱۱ مرد و ۱۹ زن) و ۳۰ نفر از والدین کودکان بدون این اختلال (۱۰ مرد و ۲۰ زن) بود که به‌­صورت نمونه‌­برداری در دسترس انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه توانایی‌­های شناختی (نجاتی، ۱۳۹۲) بود. داده‌­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمره‌­های کنترل مهاری و توجه انتخابی (۰/۰۵>P)، تصمیم‌­گیری (۰/۰۰۱>P)، برنامه‌ریزی (۰/۰۰۱>P)، توجه پایدار (۰/۰۰۱>P) و انعطاف‌­پذیری شناختی (۰/۰۰۱>P) در والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اُتیسم معنادار است.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه از فرضیه‌­های فنوتایپ گسترده اُتیسم و پیوستاری بودن اختلال پیوستار اُتیسم حمایت می­‌کند و لزوم توجه به کیفیت­‌های روان­شناختی والدین کودکان با اختلال پیوستار اُتیسم را نشان می­دهد.

متن کامل [PDF 458 kb]   (1504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/11 | پذیرش: 1398/7/3 | انتشار: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb