دوره 3، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1395 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 59-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati Sabet V, Yousefi F, Hemmati Sabet A. The effect of group cognitive training on depression, anxiety and perceived stress in Hamadan’s Farhangian University students . Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2016; 3 (3) :49-59
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-263-fa.html
همتی ثابت وحید، یوسفی فایق، همتی ثابت اکبر. تاثیر آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1395; 3 (3) :59-49

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-263-fa.html


1- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران ، hemati_vahid@yahoo.com
2- دکتری تخصصی روان شناسی کودک، دانشکده روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
3- دکتری تخصصی مشاوره ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران ،ایران
چکیده:   (2980 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی گروهی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان  همدان بود.

روش: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش که جامعه ی آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان بود، انجام شد. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. در این پژوهش ابتدا از بین 2 دانشگاه فرهنگیان، به طور تصادفی یک دانشگاه انتخاب و یک رشته در این واحد  به صورت تصادفی انتخاب گردید، که شامل 300 نفر از دانشجویان بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 169 نفر از دانشجویان به طور تصادفی انتخاب گردیدند سپس مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS  اجرا شد. 85 نفر از دانشجویان دارای افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده بودند که از این میان 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفری که شامل گروه آزمایش و گروه کنترل بود تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه  آموزش شناختی گروهی قرار گرفت.

یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون F(3,23 ) = 208/321 , P < 0/01 تفاوت معناداری وجود داشت.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان موثر است.

متن کامل [PDF 541 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3013 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/14 | پذیرش: 1395/8/17 | انتشار: 1395/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb