[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( 8-1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 49-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان
آقا وحید همتی ثابت *، دکتر فایق یوسفی، دکتر اکبر همتی ثابت
کارشناس ارشد کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
چکیده:   (265 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی گروهی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان  همدان بود.

روش: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش که جامعه ی آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان بود، انجام شد. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. در این پژوهش ابتدا از بین 2 دانشگاه فرهنگیان، به طور تصادفی یک دانشگاه انتخاب و یک رشته در این واحد  به صورت تصادفی انتخاب گردید، که شامل 300 نفر از دانشجویان بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 169 نفر از دانشجویان به طور تصادفی انتخاب گردیدند سپس مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS  اجرا شد. 85 نفر از دانشجویان دارای افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده بودند که از این میان 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفری که شامل گروه آزمایش و گروه کنترل بود تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه  آموزش شناختی گروهی قرار گرفت.

یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون F(3,23 ) = 208/321 , P < 0/01 تفاوت معناداری وجود داشت.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان موثر است.

واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی گروهی، افسردگی، اضطراب، استرس ادراک شده
متن کامل [PDF 541 kb]   |   متن کامل (HTML)   (362 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۷
* نشانی نویسنده مسئول: همدان
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati Sabet V, Yousefi F, Hemmati Sabet A. The effect of group cognitive training on depression, anxiety and perceived stress in Hamadan’s Farhangian University students . 3. 2016; 3 (3) :49-59
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-263-fa.html
همتی ثابت وحید، یوسفی فایق، همتی ثابت اکبر. تاثیر آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان. 1. 1395; 3 (3) :49-59

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-263-fa.html

دوره 3، شماره 3 - ( 8-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 794 queries by yektaweb 3503