دوره 4، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1396 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 90-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefvand M, Ghadampour E, Farokhzadian A, Hassanvand B, Yousefvand M. Effectiveness of Quality Of Life Therapy (QOLT) on the academic resilience and self-differentiation in depressed girls high school students of Khorramabad second academic year1395-96. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2017; 4 (3) :77-90
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-250-fa.html
یوسف وند مهدی، قدم پور عزت اله، فرخزادیان علی اصغر، حسنوند بنفشه، یوسف وند مسلم. اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(QOLT) در تغییر سطح تاب‌آوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانش‌آموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 96-1395. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1396; 4 (3) :90-77

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-250-fa.html


1- دانشگاه لرستان، خرم آباد ، Mehdi_yousefvand@yahoo.com
2- دانشگاه لرستان، خرم آباد
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوارسگان
4- دانشگاه پیام نور مرکز الشتر
5- دانشگاه خوارزمی، تهران
چکیده:   (2663 مشاهده)

هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(QOLT) در تغییر سطح تاب­آوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانش­آموزان دختر افسرده شهر خرم­آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه­تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش­آزمـون - پـس­آزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش­آمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرم­آباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروه­هـای آزمـایش(کیفیتِ زندگی درمانیQOLT) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت کیفیتِ زندگی درمانیQOLT قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تجدید نظر شده خود تمایزیافتگی (DSI-R) اسکورون و اسمیت(2003) و پرسش­نامه تاب­آوری تحصیلی ساموئل(2004) در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده­های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار(SPSS.21) انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی­داری بین دو گروه نشان داد. یافته­ها حاکی از آن بود که کیفیتِ زندگی درمانی در افزایش خود-تمایزیافگی و تاب­آوری تحصیلی اثربخش است.

متن کامل [PDF 699 kb]   |   متن کامل (HTML)   (2256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/14 | پذیرش: 1396/8/24 | انتشار: 1396/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb