[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( 7-1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 77-90 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(QOLT) در تغییر سطح تاب‌آوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانش‌آموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 96-1395
مهدی یوسف وند *، عرت اله قدم پور، علی اصغر فرخزادیان، بنفشه حسنوند، مسلم یوسف وند
چکیده:   (30 مشاهده)

هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(QOLT) در تغییر سطح تاب­آوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانش­آموزان دختر افسرده شهر خرم­آباد بود. این پژوهش به صـورت شـبه­تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش­آزمـون - پـس­آزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـش­آمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرم­آباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروه­هـای آزمـایش(کیفیتِ زندگی درمانیQOLT) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت کیفیتِ زندگی درمانیQOLT قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکرد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تجدید نظر شده خود تمایزیافتگی (DSI-R) اسکورون و اسمیت(2003) و پرسش­نامه تاب­آوری تحصیلی ساموئل(2004) در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده­های پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار(SPSS.21) انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی­داری بین دو گروه نشان داد. یافته­ها حاکی از آن بود که کیفیتِ زندگی درمانی در افزایش خود-تمایزیافگی و تاب­آوری تحصیلی اثربخش است.

واژه‌های کلیدی: کیفیتِ زندگی درمانی، تاب‌آوری تحصیلی، خود-تمایزیافتگی، افسردگی
متن کامل [PDF 699 kb]   |   متن کامل (HTML)   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Quality Of Life Therapy (QOLT) on the academic resilience and self-differentiation in depressed girls high school students of Khorramabad second academic year1395-96. 3. 2017; 4 (3) :77-90
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-250-fa.html
یوسف وند مهدی، قدم پور عرت اله، فرخزادیان علی اصغر، حسنوند بنفشه، یوسف وند مسلم. اثربخشی کیفیتِ زندگی درمانی(QOLT) در تغییر سطح تاب‌آوری تحصیلی و خود-تمایزیافتگی دانش‌آموزان دختر افسرده مقطع متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 96-1395. 1. 1396; 4 (3) :77-90

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-250-fa.html

دوره 4، شماره 3 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی شناخت Shenakht journal of psychology & psychiatry
Persian site map - English site map - Created in 0.893 seconds with 801 queries by yektaweb 3531