دوره 10، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 6 صفحات 107-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalilpour F, Dartaj F, Asadzadeh H, Sadipour E, sheivandi , K. The effectiveness of the cognitive-emotional empowerment training package on the spatial ability and inhibitory control of female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 10 (6) :91-107
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2183-fa.html
خلیل پور فروغ، درتاج فریبرز، اسد زاده حسن، سعدی‌پور اسماعیل، شیوندی کامران. اثربخشی بستۀ آموزشی توانمندسازی شناختی – هیجانی بر توانایی فضایی و بازداری پاسخ دانش‌آموزان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (6) :91-107

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2183-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- . استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، E-mail: dortaj@atu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (293 مشاهده)

مقدمه: توانایی فضایی و بازداری پاسخ، مهارت­های ضروری برای شناخت، یادگیری و موفقیت در مدرسه و زندگی به شمار می­روند.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی توانمندسازی شناختی هیجانی بر توانایی فضایی و بازداری پاسخ دانش­آموزان دختر بود.

روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمونپس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی در مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. تعداد 30 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایش، بستۀ آموزشی توانمندسازی شناختی هیجانی به مدت 12 جلسه 45 دقیقه­ای به­صورت هفته­ای اجرا شد؛ اما گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل ماتریس‌های پیش‌رونده (ریون، 1956) و آزمون برو نرو(گوردون و کارامازا، 1982) بود. داده­های حاصل از پژوهش، با نرم­افزار SPSS نسخه 24 و با اسـتفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر تحلیل شد.

یافته­ ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات توانایی فضایی و بازداری پاسخ در گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش­آزمون و پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). میزان اندازه اثر توانمندسازی شناختی هیجانی برای توانایی فضایی و بازداری پاسخ نیز به ترتیب 133/0 و 139/0 برآورد شد.

نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج بستۀ آموزشی توانمندسازی شناختی هیجانی سبب بهبود توانایی فضایی و بازداری پاسخ دانش­آموزان شد؛ لذا توصیه می­شود این نوع مداخله، به عنوان یکی از روش­های آموزشی برای بهبود توانایی فضایی و بازداری پاسخ کودکان استفاده شود.                                                                                                                                                                                                                                       

متن کامل [PDF 1111 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/5 | پذیرش: 1402/11/28 | انتشار: 1402/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb