


 
   
   ،    فریبرز درتاج*2
،    فریبرز درتاج*2  
   
   ،    حسن اسد زاده3
،    حسن اسد زاده3  
   
   ،    اسماعیل سعدیپور3
،    اسماعیل سعدیپور3  
   
   ،    کامران شیوندی4
،    کامران شیوندی4  
   
   
                    مقدمه: توانایی فضایی و بازداری پاسخ، مهارتهای ضروری برای شناخت، یادگیری و موفقیت در مدرسه و زندگی به شمار میروند.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی توانمندسازی شناختی – هیجانی بر توانایی فضایی و بازداری پاسخ دانشآموزان دختر بود.
یافته ها: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرات توانایی فضایی و بازداری پاسخ در گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). میزان اندازه اثر توانمندسازی شناختی– هیجانی برای توانایی فضایی و بازداری پاسخ نیز به ترتیب 133/0 و 139/0 برآورد شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج بستۀ آموزشی توانمندسازی شناختی – هیجانی سبب بهبود توانایی فضایی و بازداری پاسخ دانشآموزان شد؛ لذا توصیه میشود این نوع مداخله، به عنوان یکی از روشهای آموزشی برای بهبود توانایی فضایی و بازداری پاسخ کودکان استفاده شود.
| بازنشر اطلاعات | |
|   | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |