AliArab S, Kheiri B, Esmailpour H, Vedadi A. Designing a model of psychological behavior of compulsive buyers in relation to brands: Based on qualitative approach and grounded theory method. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :21-25
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html
علی عرب صدف، خیری بهرام، اسماعیل پور حسن، ودادی احمد. طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها: مبتنی بر رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :21-25
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Bah.kheiri@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (252 مشاهده)
مقدمه: در دو دهه اخیر، ادبیات حوزه رفتار مصرفکننده به موضوع خرید وسواسگونه توجه بسیاری نشان داده است اما شکافهایی در این حوزه وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها براساس رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد بود.
روش: در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه زنان و مردان ساکن شهر تهران با دامنه سنی ۱۶ تا ۵۰ سال دارای اختلال خرید وسواسگونه بودند. همچنین شامل متخصصان دکترای روانشناسی و روانپزشکی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه در زمینه درمان و پژوهش در حوزه وسواس، و مدیران بازاریابی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه در حوزه برند بود. مطالعه در بازه زمانی پاییز و زمستان ۱۴۰۰ انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه تشخیص خرید وسواسگونه ماکارون و شوفیلد (۲۰۱۷) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از اصول مرتبط با نظریه داده بنیاد (کدگذاری باز، محوری، انتخابی)، نرمافزار مکسکیودیای و SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافتهها: مدل بدست آمده نشان داد، شرایط زمینهای (عوامل روانشناختی و جامعه شناختی)، همراه با شرایط مداخلهگر در شکلگیری رفتار خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها موثر و مزایای اجتماعی و احساسی حاصل از خرید برند، علت این رفتار بودند. در این میان رفتاری که خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها از خود نشان میدهند منجر به پیامدهای نامطلوبی از منظر بازاریابی میشود.
نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده شکل گرفتن احساس تنفر از برند، لطمهای جبرانناپذیر بر برند وارد میکند و با توجه به حضور شبکههای اجتماعی این احساسات در میان مصرفکنندگان، به سرعت قابل انتقال است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/14 | انتشار: 1402/6/26