دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 25-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AliArab S, Kheiri B, Esmailpour H, Vedadi A. Designing a model of psychological behavior of compulsive buyers in relation to brands: Based on qualitative approach and grounded theory method. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :21-25
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html
علی عرب صدف، خیری بهرام، اسماعیل پور حسن، ودادی احمد. طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواس‌گونه در ارتباط با برندها: مبتنی بر رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :21-25

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Bah.kheiri@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (252 مشاهده)
مقدمه: در دو دهه اخیر، ادبیات حوزه رفتار مصرف­‌کننده به موضوع خرید وسواس‌­گونه توجه بسیاری نشان داده است اما شکاف­‌هایی در این حوزه وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواس‌­گونه در ارتباط با برندها براساس رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد بود.
روش: در پژوهش حاضر از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه زنان و مردان ساکن شهر تهران با دامنه سنی ۱۶ تا ۵۰ سال دارای اختلال خرید وسواس‌­گونه بودند. همچنین شامل متخصصان دکترای روانشناسی و روانپزشکی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه در زمینه درمان و پژوهش در حوزه وسواس، و مدیران بازاریابی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه در حوزه برند بود. مطالعه در بازه زمانی پاییز و زمستان ۱۴۰۰ انجام شد. به‌­منظور جمع­‌آوری داده‌­ها از روش مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته و پرسشنامه تشخیص خرید وسواس­‌گونه ماکارون و شوفیلد (۲۰۱۷) استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از اصول مرتبط با نظریه داده بنیاد (کدگذاری باز، محوری، انتخابی)، نرم‌­افزار مکس­‌کیودی‌­ای و
SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافته­‌ها: مدل بدست آمده نشان داد، شرایط زمینه­‌ای (عوامل روانشناختی و جامعه شناختی)، همراه با شرایط مداخله‌­گر در شکل­‌گیری رفتار خریداران وسواس­‌گونه در ارتباط با برندها موثر و مزایای اجتماعی و احساسی حاصل از خرید برند، علت این رفتار بودند. در این میان رفتاری که خریداران وسواس‌­گونه در ارتباط با برندها از خود نشان می­‌دهند منجر به پیامدهای نامطلوبی از منظر بازاریابی می­‌شود.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج بدست آمده شکل گرفتن احساس تنفر از برند، لطمه­‌ای جبران­‌ناپذیر بر برند وارد می‌کند و با توجه به حضور شبکه­‌های اجتماعی این احساسات در میان مصرف­‌کنندگان، به سرعت قابل انتقال است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/14 | انتشار: 1402/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb