دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 82-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AliArab S, Kheiri B, Esmailpour H, Vedadi A. Designing a model of psychological behavior of compulsive buyers in relation to brands: Based on qualitative approach and grounded theory method. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :69-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html
علی عرب صدف، خیری بهرام، اسماعیل پور حسن، ودادی احمد. طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواس‌گونه در ارتباط با برندها: مبتنی بر رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :69-82

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Bah.kheiri@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (757 مشاهده)
مقدمه: در دو دهه اخیر، ادبیات حوزه رفتار مصرف­‌کننده به موضوع خرید وسواس‌­گونه توجه بسیاری نشان داده است؛ اما شکاف‌هایی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش، طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواس‌­گونه در ارتباط با برندها براساس رویکرد کیفی بود.
روش: در پژوهش از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه شامل ساکنین شهر تهران در سال ۱۴۰۰ با دامنه سنی ۱۶ تا ۵۰ سال که دارای اختلال خرید وسواس‌­گونه بودند و متخصصان دکترای روانشناسی و روانپزشکی و مدیران بازاریابی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه است. به منظور جمع‌­آوری داده‌­ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه تشخیص خرید وسواس­‌گونه ماکارون و شوفیلد (۲۰۱۷) استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، نرم‌­افزار مکس‌کیودی­‌ای نسخه ۲۰ و
SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافته‌­ها: مدل بدست آمده نشان داد، شرایط زمینه‌­ای (عوامل روانشناختی و جامعه شناختی)، همراه با شرایط مداخله‌­گر (مفاهیم مربوط به برند، نمایش سبک زندگی، درآمد، تشدید کننده احساسات منفی)، در شکل­‌گیری رفتار خریداران وسواس­‌گونه در ارتباط با برندها مؤثر و مزایای اجتماعی و احساسی حاصل از خرید برند، علت این رفتار بودند. در این میان رفتاری که خریداران وسواس‌­گونه در ارتباط با برندها از خود نشان می­‌دهند (شناوری در میان برندها و گوش به زنگی نسبت به برندها) منجر به پیامدهای نامطلوبی از منظر بازاریابی می­‌شود.
نتیجه‌­گیری: براساس نتایج بدست آمده شکل گرفتن احساس تنفر از برند، لطمه‌­ای جبران ناپذیر بر برند وارد می‌کند و با توجه به حضور شبکه­‌های اجتماعی این احساسات در میان مصرف‌­کنندگان، به سرعت قابل انتقال است و منجر به صدمه دیدن شهرت برند می‌گردد.
متن کامل [PDF 475 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/14 | انتشار: 1402/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb