AliArab S, Kheiri B, Esmailpour H, Vedadi A. Designing a model of psychological behavior of compulsive buyers in relation to brands: Based on qualitative approach and grounded theory method. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :69-82
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html
علی عرب صدف، خیری بهرام، اسماعیل پور حسن، ودادی احمد. طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها: مبتنی بر رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :69-82
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1867-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Bah.kheiri@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1075 مشاهده)
مقدمه: در دو دهه اخیر، ادبیات حوزه رفتار مصرفکننده به موضوع خرید وسواسگونه توجه بسیاری نشان داده است؛ اما شکافهایی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش، طراحی مدل رفتار روانشناختی خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها براساس رویکرد کیفی بود.
روش: در پژوهش از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه شامل ساکنین شهر تهران در سال ۱۴۰۰ با دامنه سنی ۱۶ تا ۵۰ سال که دارای اختلال خرید وسواسگونه بودند و متخصصان دکترای روانشناسی و روانپزشکی و مدیران بازاریابی شهر تهران با حداقل ۱۰ سال سابقه است. به منظور جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه تشخیص خرید وسواسگونه ماکارون و شوفیلد (۲۰۱۷) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، نرمافزار مکسکیودیای نسخه ۲۰ و SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافتهها: مدل بدست آمده نشان داد، شرایط زمینهای (عوامل روانشناختی و جامعه شناختی)، همراه با شرایط مداخلهگر (مفاهیم مربوط به برند، نمایش سبک زندگی، درآمد، تشدید کننده احساسات منفی)، در شکلگیری رفتار خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها مؤثر و مزایای اجتماعی و احساسی حاصل از خرید برند، علت این رفتار بودند. در این میان رفتاری که خریداران وسواسگونه در ارتباط با برندها از خود نشان میدهند (شناوری در میان برندها و گوش به زنگی نسبت به برندها) منجر به پیامدهای نامطلوبی از منظر بازاریابی میشود.
نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده شکل گرفتن احساس تنفر از برند، لطمهای جبران ناپذیر بر برند وارد میکند و با توجه به حضور شبکههای اجتماعی این احساسات در میان مصرفکنندگان، به سرعت قابل انتقال است و منجر به صدمه دیدن شهرت برند میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1402/3/14 | انتشار: 1402/6/26