Banari N, Entezari Khorasani Z, Balali M. Efficacy of cognitive attentional focus instructions and training schedule on cognitive performance in elderly men. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (3) :147-158
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1805-fa.html
بناری ناهید، انتظاری خراسانی زهرا، بلالی مرضیه. اثربخشی دستورالعملهای شناختی کانون توجه و آرایش تمرین بر عملکرد شناختی مردان سالمند. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (3) :147-158
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1805-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Entezari.zahra66@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (992 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای شناختی- حرکتی بخش گستردهای از زندگی انسان را تشکیل میدهد و سالهای زیادی است که دانشمندان برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آنها تلاش میکنند.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دستورالعملهای شناختی کانون توجه و آرایش تمرین بر عملکرد شناختی مردان سالمند بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و ۴ گروه آزمایشی بود. تعداد ۶۰ سالمند مرد شهر اهواز با دامنه سنی ۸۰-۶۰ سال به روش نمونهگیری داوطلبانه در سال ۱۴۰۰ انتخاب و بهطور تصادفی در چهار گروه تجربی (تمرین متغیر- توجه درونی، متغیر- بیرونی، ثابت- بیرونی، ثابت- درونی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده هدف دارت روی دیوار بود. گروههای تحقیق ۱۰ جلسه و هر جلسه به اجرای ۳ بلوک ۱۰ کوششی پرداختند. پسآزمون ۴۸ ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری بین گروهها وجود دارد (F=۱۱/۴۳ ،P=۰/۰۰۱). نتایج آزمون توکی برای بررسی تفاوتها نشان داد تفاوت معناداری بین گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی با گروههای تمرین متغیر- توجه درونی (P=۰/۰۱۱)، تمرین ثابت- توجه بیرونی (P=۰/۰۰۱) و تمرین ثابت- توجه درونی (P=۰/۰۰۱) وجود دارد. بین سایر گروههای تحقیق تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: براساس نتایج تحقیق، گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی عملکرد بهتری نسبت به سایر گروهها داشتند. با توجه به عملکرد شناختی بهتر گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی، لذا به مربیان و متخصصان سالمند پیشنهاد میشود در طراحیهای تمرینی خود از مزیت ترکیبی این دو روش استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1402/5/4