دوره 10، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 158-147 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banari N, Entezari Khorasani Z, Balali M. Efficacy of cognitive attentional focus instructions and training schedule on cognitive performance in elderly men. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (3) :147-158
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1805-fa.html
بناری ناهید، انتظاری خراسانی زهرا، بلالی مرضیه. اثربخشی دستورالعمل‌های شناختی کانون توجه و آرایش تمرین بر عملکرد شناختی مردان سالمند. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (3) :147-158

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1805-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Entezari.zahra66@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (607 مشاهده)
مقدمه: مهارت­‌های شناختی- حرکتی بخش گسترده‌­ای از زندگی انسان را تشکیل می‌دهد و سال‌های زیادی است که دانشمندان برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن‌ها تلاش می‌کنند.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دستورالعمل‌های شناختی کانون توجه و آرایش تمرین بر عملکرد شناختی مردان سالمند بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون و ۴ گروه آزمایشی بود. تعداد ۶۰ سالمند مرد شهر اهواز با دامنه سنی ۸۰-۶۰ سال به روش نمونه‌گیری داوطلبانه در سال ۱۴۰۰ انتخاب و به‌طور تصادفی در چهار گروه تجربی (تمرین متغیر- توجه درونی، متغیر- بیرونی، ثابت- بیرونی، ثابت- درونی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده هدف دارت روی دیوار بود. گروه‌­های تحقیق ۱۰ جلسه و هر جلسه به اجرای ۳ بلوک ۱۰ کوششی پرداختند. پس‌آزمون ۴۸ ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و تحلیل واریانس مرکب با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری بین گروه‌ها وجود دارد (
F=۱۱/۴۳ ،P=۰/۰۰۱). نتایج آزمون توکی برای بررسی تفاوت‌ها نشان داد تفاوت معناداری بین گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی با گروه‌های تمرین متغیر- توجه درونی (P=۰/۰۱۱)، تمرین ثابت- توجه بیرونی (P=۰/۰۰۱) و تمرین ثابت- توجه درونی (P=۰/۰۰۱) وجود دارد. بین سایر گروه‌های تحقیق تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه‌­گیری: براساس نتایج تحقیق، گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی عملکرد بهتری نسبت به سایر گروه‌ها داشتند. با توجه به عملکرد شناختی بهتر گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی، لذا به مربیان و متخصصان سالمند پیشنهاد می­‌شود در طراحی‌های تمرینی خود از مزیت ترکیبی این دو روش استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 634 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1402/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb