 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Banari N,  Entezari Khorasani Z,  Balali M. Efficacy of cognitive attentional focus instructions and training schedule on cognitive performance in elderly men.  Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (3) :147-158
URL: 
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1805-fa.html   
                    
                    بناری ناهید،  انتظاری خراسانی زهرا،  بلالی مرضیه. اثربخشی دستورالعملهای شناختی کانون توجه و آرایش تمرین بر عملکرد شناختی مردان سالمند.  مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (3) :147-158
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1805-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
 2- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Entezari.zahra66@gmail.com
 3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2050 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: مهارتهای شناختی- حرکتی بخش گستردهای از زندگی انسان را تشکیل میدهد و سالهای زیادی است که دانشمندان برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آنها تلاش میکنند.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دستورالعملهای شناختی کانون توجه و آرایش تمرین بر عملکرد شناختی مردان سالمند بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و ۴ گروه آزمایشی بود. تعداد ۶۰ سالمند مرد شهر اهواز با دامنه سنی ۸۰-۶۰ سال به روش نمونهگیری داوطلبانه در سال ۱۴۰۰ انتخاب و بهطور تصادفی در چهار گروه تجربی (تمرین متغیر- توجه درونی، متغیر- بیرونی، ثابت- بیرونی، ثابت- درونی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده هدف دارت روی دیوار بود. گروههای تحقیق ۱۰ جلسه و هر جلسه به اجرای ۳ بلوک ۱۰ کوششی پرداختند. پسآزمون ۴۸ ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری بین گروهها وجود دارد (F=۱۱/۴۳ ،P=۰/۰۰۱). نتایج آزمون توکی برای بررسی تفاوتها نشان داد تفاوت معناداری بین گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی با گروههای تمرین متغیر- توجه درونی (P=۰/۰۱۱)، تمرین ثابت- توجه بیرونی (P=۰/۰۰۱) و تمرین ثابت- توجه درونی (P=۰/۰۰۱) وجود دارد. بین سایر گروههای تحقیق تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: براساس نتایج تحقیق، گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی عملکرد بهتری نسبت به سایر گروهها داشتند. با توجه به عملکرد شناختی بهتر گروه تمرین متغیر- توجه بیرونی، لذا به مربیان و متخصصان سالمند پیشنهاد میشود در طراحیهای تمرینی خود از مزیت ترکیبی این دو روش استفاده نمایند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1401/10/25 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1402/5/4