دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 10-6 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hooshyar F, Molanorozy K, Ghasemi A, Kashi A. Efficacy of a selected motor program with structured, unstructured, and mixed on the social and psychological development of children aged 4-6 years. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :6-10
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1791-fa.html
هوشیاری فرامرز، ملانوروزی کیوان، قاسمی عبدالله، کاشی علی. اثربخشی یک دوره برنامه حرکتی منتخب باساختار، بی‌ساختار و ترکیبی بر رشد اجتماعی و روانشناختی کودکان 4 تا 6 سال. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :6-10

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1791-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Keivannorozy@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه رفتار حرکتی، پژوهشگاه علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده:   (312 مشاهده)
مقدمه: بازی یکی از روش‌های آموزش مهارت­‌های مورد نیاز حرکتی، عاطفی و اجتماعی است، و بازی ساختارمند فرآیندهای یادگیری، ارتباط طبیعی و بهنجار کودکان را پایه‌ریزی می‌کند.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک دوره برنامه حرکتی منتخب باساختار، بی‌ساختار و ترکیبی بر رشد اجتماعی و روانشناختی کودکان ۶-۴ سال بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون­- پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان ۶-۴ سال مهدهای کودک منطقه ۵ شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بود. نمونه شامل ۶۰ کودک بود که به‌طور هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه ۲۰ نفری باساختار، بی‌ساختار و ترکیبی قرار گرفتند. گروه‌های مورد مطالعه براساس پروتکل اجرایی خود طی ۱۲‌ هفته، هفته‌ای دو‌ جلسه و هر جلسه یک ‌ساعت تمرین نمودند. گروه‌های تحقیق قبل و بعد از مداخله پرسشنامه رشد اجتماعی واینلند (۱۹۸۹) و پرسشنامه رشد روانشناختی کودکان (۱۳۹۱) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده­‌های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. تحلیل­‌های آماری توسط نرم‌افزار
SPSS نسخه-۲۶ در سطح معناداری ۰/۰۵>P انجام ­شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر اصلی مراحل آزمون و اثر تعاملی گروه- مراحل معنادار (۰/۰۵>
P)، اما اثر اصلی گروه معنادار نبود (۰/۰۵<P). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد بین گروه ترکیبی و با‌ساختار تفاوت معنادار (۰/۰۵>P)، اما بین دو گروه بی‌ساختار و با ساختار و همچنین ترکیبی و بی‌ساختار تفاوت معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵<P).
نتیجه‌­گیری: نتایج تحقیق حاکی از موثر بودن تمرینات ترکیبی بر رشد مهارت‌های روانشناختی و اجتماعی کودکان بود، لذا پیشنهاد می­‌شود متخصصان و معلمان تربیت‌بدنی از این پروتکل­‌ها جهت بهبود و ارتقای  این مهارت‌ها استفاده نمایند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/23 | پذیرش: 1402/4/7 | انتشار: 1402/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb