دوره 10، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 118-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajiri Azar A, Najafzadeh M R, Barghi Moghaddam J, Mohammadpour Yaghini H, Elmi M. Investigating the structural relationships of self-efficacy, body image and mindfulness with behavioral regulation in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :107-118
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1752-fa.html
هجیری آذر علی، نجف زاده محمد رحیم، برقی مقدم جعفر، محمدپور یقینی حبیب، علمی محمود. بررسی روابط ساختاری خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهن‌آگاهی با تنظیم رفتاری در دانش‌آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :107-118

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1752-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، Najafzadehrahim@yahoo.com
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (970 مشاهده)
مقدمه: شناخت عوامل مؤثر بر فرایندهای انگیزشی مشارکت کودکان در فعالیت جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهن­‌آگاهی با تنظیم رفتاری دانش‌آموزان در زمینه فعالیت جسمانی بود.
روش: روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. نمونه آماری شامل ۳۸۴ دانش‌آموز بود که به صورت نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودکارآمدی (پندر و همکاران، ۲۰۰۲)، تصویر بدن (کش و همکاران، ۲۰۰۴)، ذهن­‌آگاهی (آهرن و همکاران، ۲۰۱۱) و تنظیم رفتاری (رایان و همکاران، ۲۰۱۹) استفاده شد. از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌­افزارهای
SPSS نسخه ۲۶ و لیزرل نسخه ۸ برای تحلیل داده­‌ها استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد بین خودکارآمدی با تصویر بدن، ذهن­‌آگاهی و تنظیم رفتاری ارتباط مستقیم و معنادار (۰/۰۰۱>
P)، تصویر بدن با ذهن‌آگاهی و تنظیم رفتاری ارتباط مستقیم و معنادار (۰/۰۰۱>P) و ذهن­‌آگاهی با تنظیم رفتاری ارتباط مستقیم و معناداری داشت (۰/۰۰۱>P). درنهایت، مدل نظری پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهن­‌آگاهی باعث بهبود تنظیم رفتاری دانش‌­آموزان برای مشارکت آن‌ها در فعالیت جسمانی شد؛ بنابراین، ضروری است که استراتژی­‌ها و مداخلات مناسبی به­‌خصوص از طرف معلمین تربیت‌بدنی برای ارائه تکنیک‌های افزایش خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهن­‌آگاهی در کودکان اتخاذ شود.

متن کامل [PDF 483 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/12 | پذیرش: 1402/4/14 | انتشار: 1402/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb