Hajiri Azar A, Najafzadeh M R, Barghi Moghaddam J, Mohammadpour Yaghini H, Elmi M. Investigating the structural relationships of self-efficacy, body image and mindfulness with behavioral regulation in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (4) :107-118
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1752-fa.html
هجیری آذر علی، نجف زاده محمد رحیم، برقی مقدم جعفر، محمدپور یقینی حبیب، علمی محمود. بررسی روابط ساختاری خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهنآگاهی با تنظیم رفتاری در دانشآموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (4) :107-118
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1752-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، Najafzadehrahim@yahoo.com
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (1061 مشاهده)
مقدمه: شناخت عوامل مؤثر بر فرایندهای انگیزشی مشارکت کودکان در فعالیت جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهنآگاهی با تنظیم رفتاری دانشآموزان در زمینه فعالیت جسمانی بود.
روش: روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. نمونه آماری شامل ۳۸۴ دانشآموز بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی (پندر و همکاران، ۲۰۰۲)، تصویر بدن (کش و همکاران، ۲۰۰۴)، ذهنآگاهی (آهرن و همکاران، ۲۰۱۱) و تنظیم رفتاری (رایان و همکاران، ۲۰۱۹) استفاده شد. از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۶ و لیزرل نسخه ۸ برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین خودکارآمدی با تصویر بدن، ذهنآگاهی و تنظیم رفتاری ارتباط مستقیم و معنادار (۰/۰۰۱>P)، تصویر بدن با ذهنآگاهی و تنظیم رفتاری ارتباط مستقیم و معنادار (۰/۰۰۱>P) و ذهنآگاهی با تنظیم رفتاری ارتباط مستقیم و معناداری داشت (۰/۰۰۱>P). درنهایت، مدل نظری پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهنآگاهی باعث بهبود تنظیم رفتاری دانشآموزان برای مشارکت آنها در فعالیت جسمانی شد؛ بنابراین، ضروری است که استراتژیها و مداخلات مناسبی بهخصوص از طرف معلمین تربیتبدنی برای ارائه تکنیکهای افزایش خودکارآمدی، تصویر بدن و ذهنآگاهی در کودکان اتخاذ شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/12 | پذیرش: 1402/4/14 | انتشار: 1402/6/26