دوره 10، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 92-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S F, Benisi P, Shahrakipour H. Development of a responsibility model based on identity styles with the mediating role of self-concept for the students of Tehran universities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (1) :80-92
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1741-fa.html
موسوی سیده فاطمه، بنیسی پری ناز، شهرکی پور حسن. ارائه مدل مسئولیت‌پذیری براساس سبک‌های هویت با نقش میانجی‌گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه‌های تهران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402; 10 (1) :92-80

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1741-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Parenazbenisi2017@gmail.com
3- دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (140 مشاهده)
مقدمه: مسئولیت‌پذیری دانشجویان اثر تعیین‌کننده بر پیشرفت تحصیلی، موفقیت شغلی و سرنوشت جامعه دارد. بنابراین بررسی عوامل تاثیرگذار بر مسئولیت‌پذیری آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت‌پذیری براساس سبک‌های هویت با نقش میانجی‌گری خودپنداره انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع همبستگی به شیوه تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و آزاد واحد علوم تحقیقات تهران در سال ۱۴۰۱ بودند. تعداد ۴۱۱ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مسئولیت‌پذیری کردلو (۱۳۹۵)، پرسشنامه سبک هویت (۱۹۸۹) و مقیاس خودپنداره راجرز (۱۹۵۷) بود. جهت تحلیل داده‌های آماری از نرم‌افزار
AMOS نسخه ۲۴، SPSS نسخه ۲۵ و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌­ها: ضرایب همبستگی محاسبه شده بین سبک‌های هویت اطلاعاتی، هنجاری و همچنین خودپنداره با مسئولیت‌پذیری مثبت و معنی‌دار و همبستگی بین سبک هویت سردرگم/اجتنابی با مسئولیت‌پذیری منفی و معنی‌دار بود (۰/۰۱>
p). همچنین ضرایب مربوط به تاثیر غیرمستقیم سبک هویت اطلاعاتی (t=۵/۱۷, β=۰/۰۲۸)، سبک هویت هنجاری (t=۴/۳۲, β=۰/۰۴۷) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی (t=-۳/۲۷, β=-۰/۰۵۶) با میانجی‌گری خودپنداره بر مسئولیت‌پذیری معنی‌دار بود (۰/۰۵>p). ضرایب مسیر مستقیم هرسه سبک هویت نیز در پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری معنادار بود (۰/۰۱>p).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دهنده این است که خودپنداره براساس سبک‌های هویت، مسئولیت‌پذیری را میانجی‌گری می‌نماید؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به مسئولیت‌پذیری دانشجویان براساس سبک‌های هویت تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/1/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb