دوره 10، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 102-90 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S F, Benisi P, Shahrakipour H. Development of a responsibility model based on identity styles with the mediating role of self-concept for the students of Tehran Universities. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (1) :90-102
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1741-fa.html
موسوی سیده فاطمه، بنیسی پری ناز، شهرکی پور حسن. ارائه مدل مسئولیت‌پذیری براساس سبک‌های هویت با نقش میانجی‌گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه‌های تهران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (1) :90-102

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1741-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Parenazbenisi2017@gmail.com
3- دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (806 مشاهده)
مقدمه: مسئولیت­‌پذیری دانشجویان اثر تعیین کننده بر پیشرفت تحصیلی، موفقیت شغلی و سرنوشت جامعه دارد؛ بنابراین بررسی عوامل تأثیرگذار بر مسئولیت­‌پذیری آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت­‌پذیری براساس سبک­‌های هویت با نقش میانجی‌گری خودپنداره انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع همبستگی به شیوه تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش حاضر تمامی دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و آزاد واحد علوم تحقیقات تهران در سال ۱۴۰۱ بودند. تعداد ۴۱۱ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مسئولیت­‌پذیری کردلو (۱۳۹۵)، پرسشنامه سبک هویت (۱۹۸۹) و مقیاس خودپنداره راجرز (۱۹۵۷) بود. جهت تحلیل داده­‌ها از نرم‌افزار
AMOS نسخه ۲۴ و SPSS نسخه ۲۵ و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته­‌ها: ضرایب همبستگی محاسبه شده بین سبک‌های هویت اطلاعاتی، هنجاری و همچنین خودپنداره با مسئولیت‌پذیری مثبت و معنی­‌دار و همبستگی بین سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با مسئولیت‌پذیری منفی و معنی­‌دار بود (۰/۰۱>
p). همچنین ضرایب مربوط به تأثیر غیرمستقیم سبک هویت اطلاعاتی (t=۵/۱۷, β=۰/۰۲۸)، سبک هویت هنجاری (t=۴/۳۲, β=۰/۰۴۷) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی (t=-۳/۲۷, β=-۰/۰۵۶) با میانجی‌گری خودپنداره بر مسئولیت­‌پذیری معنی‌دار بود (۰/۰۵>p). ضرایب مسیر مستقیم هر سه سبک هویت نیز در پیش‌­بینی مسئولیت­‌پذیری معنی‌دار بود (۰/۰۱>p).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دهنده آن است که خودپنداره براساس سبک‌های هویت، مسئولیت­‌پذیری را میانجی‌گری می‌نماید؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به مسئولیت‌پذیری دانشجویان براساس سبک‌های هویت تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
متن کامل [PDF 759 kb]   (722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/1/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb