دوره 10، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 103-94 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behaein N, Farsi A, Franz E, Lipowski M. The effect of a course mindfulness exercises on working memory indexes in adolescents. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 10 (3) :94-103
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1685-fa.html
به آیین نازین، فارسی علیرضا، فرانز الیزابت، لیپوفسکی ماریوس. تأثیر یک دوره تمرینات ذهن‌آگاهی بر شاخص‌های حافظه کارکردی افراد نوجوان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1402; 10 (3) :94-103

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1685-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه علوم شناختی و رفتاری در ورزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد، گروه علوم شناختی و رفتاری در ورزش، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، A-farsi@sbu.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه اوتاگو، داندین، نیوزلند
4- استاد، گروه روانشناسی ورزشی، دانشگاه WSB Merito در گدانسک، لهستان
چکیده:   (757 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات نشان داده است عدم توجه به مهارت­‌های روانشناختی نظیر ذهن­‌آگاهی، منجر به کاهش عملکرد جسمانی و روانشناختی در افراد می­‌شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یک دوره تمرینات ذهن­‌آگاهی بر شاخص­‌های حافظه کارکردی افراد نوجوان انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه­‌آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان با دامنه سنی ۱۸-۱۴ سال منطقه یک شهر تهران در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند. شرکت­‌کنندگان شامل ۲۰ نوجوان (۱۰ دختر و ۱۰ پسر) بود که به‌صورت در دسترس، انتخاب و به­‌صورت تصادفی در دو گروه ۱۰ نفره ذهن‌­آگاهی و گواه قرار گرفتند. تمرینات گروه ذهن­‌آگاهی به مدت ۶ هفته، هفته‌ای یک جلسه ۴۵-۲۰ دقیقه‌ بود. برای سنجش حافظه کارکردی از نرم‌­افزار کرسی­‌بلک استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل واریانس مرکب، تی مستقل و همبسته با استفاده از نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۱ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تعداد پاسخ‌های صحیح نشان داد اثر اصلی مرحله (
η۲=۰/۵۹ ،P=۰/۰۰۰۱ ،F=۲۶/۸۵) و اثر تعاملی مرحله- گروه (η۲=۰/۳۷ ،P=۰/۰۰۴ ،F=۱۰/۸۷) معنادار، اما اثر اصلی گروه (η۲=۰/۰۱ ،P=۰/۵۹ ،F=۰/۲۳) معنادار نبود. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد گروه ذهن­‌آگاهی، پیشرفت معناداری از پیش‌­آزمون تا پس‌آزمون داشته است (۰/۰۰۰۱=P).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر تمرینات ذهن­‌آگاهی بر شاخص­‌های حافظه کارکردی افراد نوجوان بود. این نوع مداخلات می‌توانند جهت ارتقای عملکرد شناختی و حرکتی به متخصصان این حیطه کمک شایان توجهی داشته باشد؛ لذا پیشنهاد می­‌شود در راستای افزایش میزان حافظه کارکردی و همچنین اثر­گذاری آن بر روند تصمیمات شناختی از تمرینات ذهن­‌آگاهی استفاده شود.
متن کامل [PDF 747 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/10/21 | پذیرش: 1402/3/24 | انتشار: 1402/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb