Musavi K, Vaez Mousavi M, Nasiri E, Bagherli Z. Relationship between personality traits and psychological characteristic of achievement motivation in girl's students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :43-52
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1542-fa.html
موسوی کبری، واعظ موسوی سید محمد کاظم، نصیری اسماعیل، باقرلی ژاله. ارتباط مؤلفههای شخصیتی با ویژگی روانشناختی انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401; 9 (6) :52-43
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1542-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده: (272 مشاهده)
مقدمه: انگیزش در یادگیری و پیشرفت دارای اهمیت بسیار زیادی است. در واقع هر اقدام فرد، دارای منبعی انگیزشی است که هدف آن تقویت اعمال و احساسهای مطلوب فرد است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مؤلفههای شخصیتی با ویژگی روانشناختی انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر بود.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای آزاد اسلامی واحد شهر ری، واحد سما و دانشگاه امیرکبیر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند. نمونه تحقیق شامل ۱۷۵ دانشجوی داوطلب دختر بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای صفات شخصیتی نئو و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و با نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری با وظیفهشناسی، برونگرایی و توافقپذیری رابطه معکوس و معنادار (۰/۰۵>P)، بین وظیفهشناسی با توافقپذیری رابطه مستقیم و معنادار (۰/۰۵>P) و بین برونگرایی با وظیفهشناسی و توافقپذیری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد (۰/۰۵>P). در نهایت هیچکدام از مؤلفههای شخصیتی با انگیزش پیشرفت ارتباط معناداری نداشت (۰/۰۵<P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان از ویژگیهای شخصیتی دختران دانشجو به عنوان عاملی مهم در جهت ارتقای مؤلفههای روانشناختی آنها نام برد؛ لذا براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد میشود در تبیین نتایج مرتبط با ویژگیهای روانشناختی دانشجویان دختر، ویژگیهای شخصیتی و انگیزش پیشرفت آنها مد نظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1401/9/29 | انتشار: 1401/11/3