دوره 9، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musavi K, Vaez Mousavi M, Nasiri E, Bagherli Z. Relationship between personality traits and psychological characteristic of achievement motivation in girl's students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2023; 9 (6) :43-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1542-fa.html
موسوی کبری، واعظ موسوی سید محمد کاظم، نصیری اسماعیل، باقرلی ژاله. ارتباط مؤلفه‌های شخصیتی با ویژگی روانشناختی انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (6) :43-52

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1542-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (875 مشاهده)
مقدمه: انگیزش در یادگیری و پیشرفت دارای اهمیت بسیار زیادی است. در واقع هر اقدام فرد، دارای منبعی انگیزشی است که هدف آن تقویت اعمال و احساس‌های مطلوب فرد است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین مؤلفه‌های شخصیتی با ویژگی روانشناختی انگیزش پیشرفت در دانشجویان دختر بود.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد شهر ری، واحد سما و دانشگاه امیرکبیر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند. نمونه تحقیق شامل ۱۷۵ دانشجوی داوطلب دختر بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسشنامه­‌های صفات شخصیتی نئو و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و با نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجوری با وظیفه‌شناسی، برونگرایی و توافق‌پذیری رابطه معکوس و معنادار (۰/۰۵>
P)، بین وظیفه‌شناسی با توافق‌پذیری رابطه مستقیم و معنادار (۰/۰۵>P) و بین برونگرایی با وظیفه‌شناسی و توافق‌پذیری رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد (۰/۰۵>P). در نهایت هیچکدام از مؤلفه‌های شخصیتی با انگیزش پیشرفت ارتباط معناداری نداشت (۰/۰۵<P).
نتیجه‌گیری:‌ با توجه به نتایج تحقیق حاضر می‌توان از ویژگی‌های شخصیتی دختران دانشجو به عنوان عاملی مهم در جهت ارتقای مؤلفه‌های روانشناختی آن‌ها نام برد؛ لذا براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد می‌شود در تبیین نتایج مرتبط با ویژگی‌های روانشناختی دانشجویان دختر، ویژگی‌های شخصیتی و انگیزش پیشرفت آن‌ها مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 578 kb]   (672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1401/9/29 | انتشار: 1401/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb