دوره 9، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 5 صفحات 65-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakimi L, Vaez Mousavi M, Bagherli Z, Nasri S. The persistent effect of problem-solving and growing interpersonal relationships methods on the cognitive-social dimensions of the group environment among athletes. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (5) :55-65
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1540-fa.html
حکیمی لیلا، واعظ موسوی سید محمد کاظم، باقرلی ژاله، نصری صادق. تاثیر ماندگاری روش‌های حل مسئله و ایجاد روابط بین فردی بر ابعاد شناختی- اجتماعی محیط گروهی ورزشکاران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (5) :55-65

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1540-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4- دانشیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (879 مشاهده)
مقدمه: درک عوامل شناختی- اجتماعی که به موفقیت گروه کمک می‌کنند، در ایجاد و نگهداری گروه و فرآیند انسجام آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر ماندگاری روش‌های حل مسئله و ایجاد روابط بین‌فردی بر ابعاد شناختی- ‌اجتماعی محیط گروهی ورزشکاران انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع پژوهش‌های نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ بودند. نمونه آماری شامل ۵۷ دانشجوی داوطلب بود که به‌طور تصادفی به سه گروه کنترل، تمرینات حل مسئله و تمرین روابط بین فردی تقسیم شدند. پس از پیش‌آزمون، تمامی شرکت‌کنندگان تمرینات مورد نظر را به مدت ۱۲ هفته اجرا و سپس در پس‌آزمون شرکت کردند. از پرسشنامه محیط گروهی کارون و همکاران (۱۹۸۷) جهت ارزیابی ابعاد شناختی- اجتماعی محیط گروهی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۰ انجام پذیرفت.
یافته‌­ها: تحلیل نتایج تفاوت معنی‌داری را نشان داد. اثر زمان و گروه نشان داد مداخلات اثر معنا‌داری در ابعاد جاذبه فرد به گروه از لحاظ اجتماعی و یکپارچگی گروهی در تکلیف داشته‌اند (۰/۰۵>
P). همچنین نتایج نشان داد در اثر تعاملی زمان*گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد روش مبتنی بر ارتباط بین فردی تاثیر معناداری بر مولفه‌های شناختی- اجتماعی محیط گروهی دارد (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می­‌توان بیان کرد اگر مسیرهای ارتباطی بین مربی و اعضاء تیم باز باشد، به‌طوری‌که هر یک از اعضاء بتوانند ابعاد شناختی- اجتماعی مرتبط با رفتار خود با دیگران را در میان بگذارند، منجر به عملکرد بهتری خواهد شد.
متن کامل [PDF 595 kb]   (405 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/27 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار: 1401/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb