Hakimi L, Vaez Mousavi M, Bagherli Z, Nasri S. The persistent effect of problem-solving and growing interpersonal relationships methods on the cognitive-social dimensions of the group environment among athletes. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (5) :55-65
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1540-fa.html
حکیمی لیلا، واعظ موسوی سید محمد کاظم، باقرلی ژاله، نصری صادق. تاثیر ماندگاری روشهای حل مسئله و ایجاد روابط بین فردی بر ابعاد شناختی- اجتماعی محیط گروهی ورزشکاران. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۴۰۱; ۹ (۵) :۵۵-۶۵
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-۱-۱۵۴۰-fa.html
۱- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲- استاد، گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران ، Mohammadvaezmousavi@gmail.com
۳- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
۴- دانشیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده: (۱۴۵۶ مشاهده)
مقدمه: درک عوامل شناختی- اجتماعی که به موفقیت گروه کمک میکنند، در ایجاد و نگهداری گروه و فرآیند انسجام آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر ماندگاری روشهای حل مسئله و ایجاد روابط بینفردی بر ابعاد شناختی- اجتماعی محیط گروهی ورزشکاران انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ بودند. نمونه آماری شامل ۵۷ دانشجوی داوطلب بود که بهطور تصادفی به سه گروه کنترل، تمرینات حل مسئله و تمرین روابط بین فردی تقسیم شدند. پس از پیشآزمون، تمامی شرکتکنندگان تمرینات مورد نظر را به مدت ۱۲ هفته اجرا و سپس در پسآزمون شرکت کردند. از پرسشنامه محیط گروهی کارون و همکاران (۱۹۸۷) جهت ارزیابی ابعاد شناختی- اجتماعی محیط گروهی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ انجام پذیرفت.
یافتهها: تحلیل نتایج تفاوت معنیداری را نشان داد. اثر زمان و گروه نشان داد مداخلات اثر معناداری در ابعاد جاذبه فرد به گروه از لحاظ اجتماعی و یکپارچگی گروهی در تکلیف داشتهاند (۰/۰۵>P). همچنین نتایج نشان داد در اثر تعاملی زمان*گروه تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد روش مبتنی بر ارتباط بین فردی تاثیر معناداری بر مولفههای شناختی- اجتماعی محیط گروهی دارد (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان بیان کرد اگر مسیرهای ارتباطی بین مربی و اعضاء تیم باز باشد، بهطوریکه هر یک از اعضاء بتوانند ابعاد شناختی- اجتماعی مرتبط با رفتار خود با دیگران را در میان بگذارند، منجر به عملکرد بهتری خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/27 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار: 1401/9/1