Sadeghi B, Tojari F, Entezari Z, Balali M. The effect of watching models of teaching physical activity on cognitive-motor components and physical competence among children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (4) :39-52
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1529-fa.html
صادقی بهزاد، تجاری فرشاد، انتظاری زهرا، بلالی مرضیه. تأثیر تماشای مدل های آموزش مفاهیم فعالیت بدنی بر مولفههای شناختی- حرکتی و شایستگی جسمانی کودکان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (4) :39-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1529-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Far.Tojari@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1469 مشاهده)
مقدمه: افزایش بیتحرکی در همه اقشار جامعه بخصوص گروه کودک و نوجوان به عنوان یکی از نگرانیهای مهم در وضعیت سلامت این گروه سنی تبدیل شده است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تماشای مدلهای آموزش مفاهیم فعالیت بدنی بر مولفههای شناختی- حرکتی و شایستگی جسمانی کودکان بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر ۸ تا ۱۰ ساله پسر شهرستان خوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. ۳۰ پسر ۸ تا ۱۰ سال به طور داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار ارزیابی سواد بدنی کانادایی (CAPL)، مقیاس شایستگی جسمانی، آزمون آمادگی هوازی پیشرونده، آزمون آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مجازی با استفاده از مشاهده مدلهای ویدئویی و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی بر بعد شایستگی جسمانی و بعد شناختی- حرکتی کودکان ۸ تا ۱۰ ساله تأثیر مثبت معنیداری دارد (۰/۰۵>P). همچنین نتایج نشان داد اثر گروه معنیدار است (۰/۰۰۱=P، ۰/۷۰=مجذور اتا، ۵۶/۶۵=F) لذا میزان بعد شناختی- حرکتی در پسآزمون در گروه کنترل و گروه آزمایش دارای تفاوت معنیداری است.
نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده آموزش مجازی با استفاده از مشاهده مدلهای ویدئویی و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی باعث افزایش عملکرد شناختی- حرکتی، سواد بدنی و فعالیت بدنی کودکان میشود. لذا به محققان، معلمان و والدین کودکان پیشنهاد میشود از این روش آموزش جهت ارتقای سطح فعالیت بدنی و مولفههای شناختی- رفتاری کودکان استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/4 | پذیرش: 1401/5/6 | انتشار: 1401/7/2