دوره 9، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 52-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi B, Tojari F, Entezari Z, Balali M. The effect of watching models of teaching physical activity on cognitive-motor components and physical competence among children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (4) :39-52
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1529-fa.html
صادقی بهزاد، تجاری فرشاد، انتظاری زهرا، بلالی مرضیه. تأثیر تماشای مدل های آموزش مفاهیم فعالیت بدنی بر مولفه‌های شناختی- حرکتی و شایستگی جسمانی کودکان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (4) :39-52

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1529-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Far.Tojari@iauctb.ac.ir
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1124 مشاهده)
مقدمه: افزایش بی‌تحرکی در همه اقشار جامعه بخصوص گروه کودک و نوجوان به عنوان یکی از نگرانی‌های مهم در وضعیت سلامت این گروه سنی تبدیل شده است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تماشای مدل­‌های آموزش مفاهیم فعالیت بدنی بر مولفه‌های شناختی- حرکتی و شایستگی جسمانی کودکان بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر ۸ تا ۱۰ ساله پسر شهرستان خوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. ۳۰ پسر ۸ تا ۱۰ سال به طور داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار ارزیابی سواد بدنی کانادایی (
CAPL)، مقیاس شایستگی جسمانی، آزمون آمادگی هوازی پیشرونده، آزمون آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرم‌­افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مجازی با استفاده از مشاهده مدل‌های ویدئویی و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی بر بعد شایستگی جسمانی و بعد شناختی- حرکتی کودکان ۸ تا ۱۰ ساله تأثیر مثبت معنی‌داری دارد (۰/۰۵>
P). همچنین نتایج نشان داد اثر گروه معنی‌دار است (۰/۰۰۱=P، ۰/۷۰=مجذور اتا، ۵۶/۶۵=F) لذا میزان بعد شناختی- حرکتی در پس‌آزمون در گروه کنترل و گروه آزمایش دارای تفاوت معنی‌داری است.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج بدست آمده آموزش مجازی با استفاده از مشاهده مدل‌های ویدئویی و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی باعث افزایش عملکرد شناختی- حرکتی، سواد بدنی و فعالیت بدنی کودکان می‌شود. لذا به محققان، معلمان و والدین کودکان پیشنهاد می‌شود از این روش آموزش جهت ارتقای سطح فعالیت بدنی و مولفه‌های شناختی- رفتاری کودکان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 581 kb]   (554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/4 | پذیرش: 1401/5/6 | انتشار: 1401/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb