Sarlak M, Lotfi Kashni F, Mirhashmi M. Use of structural modeling to explain high school students obsessive beliefs based on symptoms of stress, anxiety, and depression, metacognitive beliefs, and self-esteem: The mediating role of inferential confusion. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (2) :1-15
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1480-fa.html
سرلک معصومه، لطفی کاشانی فرح، میرهاشمی مالک. مدلیابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانشآموزان دبیرستانی براساس نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی، باورهای فراشناختی و عزتنفس: نقش میانجیگری آشفتگی استنتاج. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (2) :1-15
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1480-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Lotfi.kashani@riau.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (2490 مشاهده)
مقدمه: افکار، تکانهها و یا تصاویر مزاحم هسته اصلی اختلال وسواسی اجباری هستند. از سوی دیگر باورهای وسواسی عامل مهمی در تبدیل افکار مزاحم به افکار وسواسی میباشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ساختاری تبیین باورهای وسواسی دانشآموزان دبیرستانی براساس نشانههای استرس، اضطراب و افسردگی، باورهای فراشناختی و عزتنفس با نقش میانجیگرانه آشفتگی استنتاج انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل همه دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند. حجم نمونه ۳۰۰ نفر بود که با شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با پرسشنامههای باورهای وسواسی (OBQ۴۴)، استرس، اضطراب و افسردگی (DASS۲۱)، باورهای فراشناختی (MCQ-۳۰)، آشفتگی استنتاج (ICQ-EV) عزتنفس (RSES) انجام شد. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۰ و AMOS نسخه ۲۴ انجام شد.
یافتهها: شاخصهای برازندگی مدل اندازهگیری (RMSEA=۰/۰۸۴, x۲/df=۳/۱۲) از برازش مدل اندازهگیری حمایت کردند. همچنین شاخصهای برازندگی مدل ساختاری (RMSEA=۰/۰۶۴, x۲/df=۲/۲۴) نشانگر برازش مدل ساختاری با دادههای گردآوری شده بودند.
نتیجهگیری: باورهای فراشناختی، نشانههای استرس، افسردگی، اضطراب و عزتنفس از عوامل موثر بر باورهای وسواسی بودند، که آشفتگی استنتاج در روابط آنها با باورهای وسواسی نقشی میانجی ایفا مینمود. ازاینرو در اصلاح باورهای وسواسی حذف و یا تعدیل عوامل سببی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/1/24 | انتشار: 1401/3/7