Ranjbari S, Neshati A, Abdi K, Salehian M H. The relationship between coping styles and job stress with emotional maturity in student-athletes. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :74-84
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1461-fa.html
1- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، Ranjbarisheida@yahoo.com
2- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
4- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (1651 مشاهده)
مقدمه: بررسی نقش متغیرها و عوامل روانشناختی بر سلامت روان و بلوغ هیجانی افراد میتواند تأثیرات شگرفی در بهبود سلامت روانشناختی افراد و جامعه ایجاد نماید.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سبکهای مقابلهای و استرس شغلی با بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار انجام شد.
روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند که تعداد ۲۰۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای سبکهای مقابلهای، استرس شغلی و بلوغ هیجانی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۹ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین بلوغ هیجانی با سبک مقابله مسئلهمدار ارتباط مثبت معنادار (۰/۳۱) و با سبک مقابله هیجانیمدار (۰/۱۶-) و استرس شغلی (۰/۳۷-) ارتباط منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بلوغ هیجانی میتواند سبک مقابلهای مسألهمدار را به طور مثبت و سبک مقابلهای هیجانمدار و استرس شغلی را به طور منفی در دانشجویان ورزشکار پیشبینی کند (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار میتواند تبیین کننده مناسبی برای سبکهای مقابلهای و استرس شغلی در آنها باشد؛ لذا به محققان و مسئولین نظام سلامت پیشنهاد میشود این مؤلفههای روانشناختی را مدنظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/6 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/3