دوره 9، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 84-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbari S, Neshati A, Abdi K, Salehian M H. The relationship between coping styles and job stress with emotional maturity in student-athletes. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (3) :74-84
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1461-fa.html
رنجبری شیدا، نشاطی ابوالفضل، عبدی کاملیا، صالحیان میرحمید. ارتباط سبک‌های مقابله‌ای و استرس شغلی با بلوغ هیجانی دانشجویان ورزشکار. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (3) :74-84

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1461-fa.html


1- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، Ranjbarisheida@yahoo.com
2- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
4- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (1651 مشاهده)
مقدمه: بررسی نقش متغیرها و عوامل روانشناختی بر سلامت روان و بلوغ هیجانی افراد می­‌تواند تأثیرات شگرفی در بهبود سلامت روانشناختی افراد و جامعه ایجاد نماید.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک‌های مقابله‌ای و استرس شغلی با بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار انجام شد.
روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند که تعداد ۲۰۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسشنامه­‌های سبک‌های مقابله‌ای، استرس شغلی و بلوغ هیجانی را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم­‌افزار
SPSS نسخه ۱۹ تحلیل شد.
یافته­‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین بلوغ هیجانی با سبک مقابله مسئله‌مدار ارتباط مثبت معنا­دار (۰/۳۱) و با سبک مقابله هیجانی‌مدار (۰/۱۶-) و استرس شغلی (۰/۳۷-) ارتباط منفی معنا­داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بلوغ هیجانی می‌تواند سبک مقابله‌ای مسأله‌مدار را به طور مثبت و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و استرس شغلی را به طور منفی در دانشجویان ورزشکار پیش‌بینی ‌کند (۰/۰۵>
P).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد بلوغ هیجانی در دانشجویان ورزشکار می‌تواند تبیین کننده مناسبی برای سبک‌های مقابله‌ای و استرس شغلی در آن‌ها باشد؛ لذا به محققان و مسئولین نظام سلامت پیشنهاد می‌شود این مؤلفه‌های روانشناختی را مدنظر قرار دهند.
متن کامل [PDF 725 kb]   (1111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/6 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb