1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، Ali_Karimi_L62@yahoo.com
2- کاندیدای دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کاندیدای دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (2677 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی مؤلفهای اساسی برای سلامت روانشناختی دانشآموزان محسوب میشود. از این رو شناسایی عوامل اثرگذار بر رضایت از زندگی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نیازهای بنیادین و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. ۴۵۹ دانشآموز (۲۹۹ پسر و ۱۶۰ دختر) مقطع دوم متوسطه ناحیه ۲ شهر قم به عنوان نمونه به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، مقیاس سبکهای دلبستگی و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نیاز بنیادین خودمختاری و شایستگی به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۲۱ (۰/۰۱<p) و ۰/۳۱ (۰/۰۱<p) و سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۱۲ (۰/۰۵<p) و ۰/۳۰- (۰/۰۱<p) بر رضایت از زندگی دانشآموزان اثر دارند. نیاز بنیادین ارتباط و سبک دلبستگی اجتنابی قادر به پیشبینی رضایت از زندگی نبودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر نقش نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه صحه گذاشت. از این رو لازم است برای ارتقای رضایت از زندگی دانشآموزان به نقش عوامل نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی توجه نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/25 | پذیرش: 1399/12/24 | انتشار: 1400/1/21