دوره 7، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مربی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، Ahangarielahe@gmail.com
2- مربی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3- مربی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، داشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
4- مربی، گروه روان شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3582 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارنده‌ای در سلامت روانی و آموزشی دانش‌آموزان که می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره‌­های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان صورت گرفت.
روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌­آموزانی مبتلا به اضطراب امتحان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر قاینات در سال ۱۳۹۷ بودند (۱۰۰ نفر)؛ که به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی­‌ها به پرسشنامه طرحواره­‌های ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵)، مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی لیری (۱۹۸۳) پاسخ دادند. داده‌های جمع­‌آوری شده با نرم‌­افزار
spss نسخه ۲۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین طرحواره­‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان رابطه وجود دارد (۰/۰۵<
P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی، نقش مهمی در اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارند. پرورش دانش‌­آموزان موفق و سالم منجر به داشتن جامعه‌­ای سالم‌تر و موفق­تر خواهد شد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧش‌آموزان؛ بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 386 kb]   (1572 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/11 | پذیرش: 1398/12/14 | انتشار: 1399/3/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.